...egy portál az adrenalinzónához!
Gokart

Gokart pálya foglalás

Gokart

Gokart Klub versenyszabályzat 2017

2017. évi Versenykiírás

 

Részvételi feltételek:

A bajnokság futamain az vehet részt, aki már elvégzett legalább egy GokartSulit vagy Gokart Tábort, valamint ismeri és betartja az alapvető szabályokat (lásd lentebb „Verseny szabályok”) és versenytempóban biztonságosan el tudja vezetni a gokartot. Versenyeinken mindenki csak saját felelősségére, és (16 év alatt) szülői engedéllyel vehet részt! A rendezvény ideje alatt használt, a pálya tulajdonában lévő felszerelésben szándékosan vagy gondatlanságból okozott károkért anyagi felelősség a versenyzőt terheli.

Időpontok (ősz)

  1. verseny:   09.09.   szombat 09:30 óra
  2. verseny:   09.23.   szombat 09:30 óra
  3. verseny:   10.07.   szombat 09:30 óra
  4. verseny:   10.14.   szombat 09:30 óra
  5. verseny:   10.28.   szombat 09:30 óra
  6. verseny:   11.04. +Díjkiosztó  szombat 09:30 óra

Minden verseny előtti pénteken, 18 órától gokart beállító szabadedzést tartunk!

 

Nyeremények (őszi):

  1. helyezett: bajnoki serleg + a következő évi bajnokságban 10.000 Ft kedvezményben részesül
  2. helyezett: serleg + a következő évi bajnokságban 5.000 Ft kedvezményben részesül
  3. helyezett: serleg + a következő évi bajnokságban 3.000 Ft kedvezményben részesül

 

 

Nevezés:

Nevezni a futamokra a versenyek napján, a helyszínen lehet, legkésőbb 10 óráig.

Nevezési díj: egy összegben 270ccm 39.000 Ft (6 futam), versenyenként 7.000 Ft

egy összegben 120ccm 37.000 Ft (6 futam), versenyként 6.500 Ft

Szabadedzésekre a versenyek előtt van lehetőség: 270ccm 1700 Ft

Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!

 A nevezési díj tartalmaz:

2 x 8 perc szabadedzés (gokartok teljesítményének ellenőrzése, ennek leteltével a reklamációs idő vége)

3 körös időmérőt

15 körös  versenyt

 

Versenyek időterve:

09:45 óráig    versenyzők megérkezése (ez a legkésőbbi időpont)

09:30-tól         a nevezéshez járó szabadedzések kezdete

10:20-tól         az időmérő kezdete

10:50-től         versenyzői eligazítás

11:00-tól         a versenyek kezdete

 

 

Figyelem!

A versenyzők kötelesek elfogadni, hogy két teljesen egyforma gokart nincs! A különbségek a gyártás során a vázban is vannak.  Használat során a motorok és a vázak kopása sem egyforma és versenyzőink között is van súly különbség. Továbbiakban nem tudunk minden verseny előtt mindenkinek új gumikat biztosítani. Tapasztalataink szerint pedig a versenyzők sem tudnak minden gokarttal ugyanolyan gyorsan menni, mert a jó köridő függ a vezetési stílustól is. Van, aki például gyors a 10 gokarttal és lassabb 12-el és van, aki pont fordítva. Ennek ellenére megpróbáljuk a lehető legpontosabban egyformára hangolni őket. Ebben nagy segítséget nyújthatnak a Klub versenyzők a pénteki és a szombati tréningen.

 

Verseny - Szabályok

Szabadedzések:

A nevezéshez 2 x 8 perc szabadedzés tartozik, amelyeken még van lehetőség a gokartok összehangolására, illetve a felmerülő műszaki hibák megoldására. A szabadedzések alatt folyamatos kék zászló van érvényben, abban az esetben is, ha azt a pályabíró nem mutatja be a lassabb versenyzőnek. A szabadedzések alatti incidenseket is vizsgálhatjuk, amennyiben az eset súlyossága indokolja.

Időmérő:

Az időmérő sorrendje a bajnokság állásának sorrendje. Adott kategórián belül mindegyik versenyző ugyanazzal a gokarttal teljesít 3 mért kört, amelyből a leggyorsabb körével fogja kvalifikálni magát a versenyre. Ha az időmérős gokart jeladója nem minden körben méri be az időt, addig kell folytatni a körözést, amíg legalább 2 gyors kör ideje megvan, utána leinthető a versenyző. Abban az esetben, ha műszaki meghibásodás történik, a "meghibásodás - gokart csere" címszó (lentebb) alatti eljárást kell követni. 

"A" és "B" döntők létszámai: egy futamon egyszerre 8 gokarttal van lehetőség versenyezni, így ennél nagyobb létszám esetén meghatározott elosztásban kerülnek megrendezésre a döntők.

9 fő esetén: 6 fő "A"-döntős, 3 fő "B"-döntős

10 fő esetén: 6 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

11 fő esetén: 7 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

12 fő esetén: 8 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

12 főnél több résztvevő esetén mindig 8-an indulnak az "A"-döntőben, kivéve műszaki probléma esetén.

8 főnél műszaki hiba esetén: 5 fő "A"-döntős, 3 fő "B"-döntős

Rajt felállás: A boxból kihajtás után a rajtsorrendnek megfelelően egy felvezető kört kell megtenni és ezután következik a rajtrácsra felállás.

A rajtfelállást elhibázó versenyzőt a legutolsó rajtpozícióba soroljuk!

Versenyt a rajt utáni első körben nem intjük le saját hibá(k)ból eredő kipörgés(ek) vagy falbaállás(ok) miatt, mert az is hozzátartozik a versenyhez. Szabálytalanság vagy tömeges összeakadás esetén azonban visszalőjük a rajtot. A rajtot max. 2-szer ismételjük. A 4. rajt minden esetben végleges, kivéve ha a rajt körében sérülés történt vagy csak a gyanúja merül fel. Ebben az esetben ismét piros zászló következik, de ekkor a boxba kell lassan behajtania minden versenyzőnek. A veszély elhárítása után a bokszból újra kihajt a mezőny, és 1 felvezető kör után új, végleges rajt következik. A rajtok körei beletartoznak a verseny körszámaiba, tehát minden újabb rajttal rövidebbé  válik az adott futam (kivéve a felvezető kört a bokszból kihajtva).

A megszakított verseny 75% (11kör) felett értékelhető, alatta a megmaradt körszámmal a beszüntetés előtti kör állásának megfelelően újraindítjuk! A verseny megszakításának okairól részletesen lentebb.

Rajtlámpa működése: A rajtrácsra felállás végéig a nagy piros lámpa világít. Amikor már mindenki elfoglalta a helyét, ekkor a második és harmadik piros lámpa is bekapcsol jelezve, hogy kb. 5 másodpercen belül valamikor egyszerre elalszanak a lámpák, és ekkor van a rajt! 
 

Meghibásodás - Gokart csere

Amennyiben a gokart meghibásodik verseny közben, megáll vagy csak lassú tempóban képes haladni, a szervezők csere gokartot biztosítanak, ha rendelkezésre áll tartalék jármű. A gokart csere csak műszaki hiba esetén lehetséges. Amennyiben a szerelő megállapítja, hogy a gokart nem hibás, a versenyző nem kap csere gépet. Gokart csere esetén a verseny nem áll meg, a versenyző kénytelen az így megszerzett hátrányban tovább versenyezni.

Az időmérő alatt történő meghibásodás esetén, amennyiben minimum 4 versenyző már lefutotta az időmérős köreit, másik gokarttal folytatódik az edzés, és azzal futott köridőket értékeljük a folytatásban. Abban az esetben, ha 4-nél kevesebb versenyző teljesítette az időmérős köröket, újraindítjuk az időmérő edzést egy másik gokarttal.

 

Versenyzői magatartás:

Mindenhol tilos a szándékos lökés !!!
Szándékos lökések esetén a versenyből való kizárással is büntethető a pilóta!

Ha bármilyen lassításra okot adó esemény történt a pályán és lassítani szükséges, azt mindig jól láthatóan kézfeltartással kell jelezni. Ez vonatkozik a bokszkiállásra, és a sárga zászlót meglátva is!

Baleset, műszaki hiba vagy bármilyen esetben verseny közben a pályán, a gokartból kiszállni csak versenybíró vagy szervező felügyelete mellett szabad, más esetben szigorúan TILOS!
Egyrészt a saját testi épséged megóvása, másrészt a további balesetek elkerülése végett.
Amennyiben a versenyző futam közben kiszáll a gokartból pont elvonással, vagy akár több versenyből való kizárással is büntethető.
A boxban a gokartból kiszállni csak akkor szabad, ha már mindenki kiállt a boxba és a gokartokat leállítottuk!

Előzésnél, ha a hátulról érkező versenyző be tud helyezkedni fél gokarthosszal az előtte haladó mellé (a gokart orra egy vonalba kerül az elől haladó ülésének első felével) az elől haladónak helyet kell biztosítania az előzéshez, azaz nem szoríthatja le az előző gokartot. A pozíció meglétének megítélését a vezető bíró dönti el (a többi bíróval konzultálva), és azt minden esetben a versenyzőknek kötelező elfogadniuk!

Azok a versenyzők, akik nem tartják be ezt a szabályt, és be- illetve kiszorítással gumifalba szorítják versenyzőtársukat, minden esetben a mezőny végére sorolandók. Ez alól abban az esetben kaphatnak felmentést, ha bevárják a gumifalba szorított társukat és helyet cserélnek. Ebben az esetben is pontlevonással büntethető, ugyanis tönkretette a másik versenyét. A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, akinek a döntését kötelező elfogadni!

Továbbá ha a hátulról érkező ütközés nélkül nem tudja befejezni az előzést, akkor fékezéssel kell azt megelőznie. Semmilyen manőverrel nem kényszeríthetik egymást a pálya elhagyásara vagy a védőfalba. A folyamatos (még ha nem is szándékos) lökdösődés is szabálytalan, és sportszerűtlen. Lökéssel egyik versenyző sem szerezhet előnyt, még ha hátulról ő is lökést kapott, és emiatt lökött le ívről (falba bele) vagy forgatott ki valakit. A lökéssel előnyt szerzett versenyzőknek kivétel nélkül vissza kell adnia a pozícióját, amit a vezető bíró (amennyiben lehetősége van rá) jelzéssel is segít. Az a pilóta, aki ezt a szabályt megszegi és lökéssel előnyhöz jut, a futam után több hellyel való hátrasorolással, de mindenképp a kiforgatott, vagy kilökött versenyző mögé sorolandó, plusz büntetésként akár további pontlevonást is kaphat. A folyamatos, kisebb lökések sportszerűtlenek, és amennyiben azok kizökkentik a védekező felett, és így a támadó pozíciót szerez, szabálytalannak minősíthető. A versenyzőknek törekednie kell arra, hogy a versenyzőtársak futamát tiszteletben tartsák, miközben versenyeznek. Meggondolatlan manőverekkel a saját és a másik induló versenyét is nagyon gyorsan tönkre lehet tenni, ezért az az irányelv, hogy a dobogós helyezésekért folytatott csatákban a lehető legkevesebb kockázattal kezdjen a versenyző előzési manővert. Ha szabálytalanság történik kockázatos előzési manővert követően, a büntetésen túl 1 vagy több versenyre szóló figyelmeztetésben is részesíthető a szabálytalankodó versenyző.

A büntetés mértékének megítélése mindig a vezető bíró hatásköre, és döntését kötelező elfogadni! A büntetések kiosztása az elkövetés időrendi sorrendjében történik, továbbá a pilóták a versenyből kizárással, illetve több futam eltiltással is büntethetők az eset súlyosságának függvényében.

 

Zászlójelzések alatti magatartás

Tilos a pálya nyomvonalát szándékosan elhagyni. A pályaelhagyást az adott futamról kizárással is büntethetjük.
Sárga zászló alatt tilos az előzés, a sárga zászló alatt előző versenyzőt a futam után a mezőny végére soroljuk!
Kék zászlónál, ha a lekörözendő szándékosan, vagy figyelmetlenségből feltartja a gyorsabb versenyzőt, büntetésből az összetettben elért pontjaiból minimum 2 pontot levonunk. Ha még nincs pontja, akkor a később elért pontokból is levonásra kerülhet. Ha több versenyzőnél is elköveti ezt, akár a versenyből történő utólagos kizárással is büntethető! A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, és a döntését minden esetben kötelező elfogadni!

 

KÉK ZÁSZLÓ alatt való előzés

Kék zászlónál lekörözés alatt a lekörözött versenyzőknek tilos egymás előzése, aki így kerül jobb pozícióba és amennyiben nem adja vissza egy körön belül, minimum 2 pozícióval hátrébb soroljuk a beérkezési sorrendben. Ez vonatkozik azokra a versenyzőkre is, akik lekörözés közben szereznek jobb pozíciót, például a lekörözött hibájából.

 

Pozíció visszaadása szabálytalanság esetén

Az elől haladó féktávon történő lökése esetén, az ilyen módon elért helyezés eredménye nem szabályos, ezért a szabálytalankodó köteles a pozíciót visszaadni. Ha nem tudja, mert úgy lökte ki a másikat, hogy az nem tudta folytatni a versenyt, akkor a szabálytalan versenyzőt a verseny végén a kiforgatott illetve kilökött versenyző mögé soroljuk, tehát a legutolsó pozícióba. Emellett további pontok is levonhatóak a vétkes versenyzőtől.
Tilos egyenesben jobbra-balra cikázva haladni, ilyen módon feltartani a gyorsabbat. Az a versenyző, aki így tartja meg a pozícióját, a verseny végén akár a mezőny végére is sorolható, de minimum 2 hellyel hátrasorolandó. A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, akinek a döntését minden esetben kötelező elfogadnia minden versenyzőnek.

 

Verseny megszakítása

A verseny piros zászlóval bármikor megszakítható, amennyiben a vezető bíró úgy ítéli meg, hogy a versenyző(k) testi épsége veszélyben forog (baleset, pályaállapot, veszélyes versenyző, műszaki probléma, időjárási körülmények stb.).

Abban az esetben is beszüntethető (nem kötelező) a futam, ha összeakadás miatt minimum 4 versenyző csak külső segítséggel tudná folytatni a versenyt (részletesebben az "Utolsó kör(ök) törlése" címszónál). Amennyiben a versenyzők teljesen eltorlaszolják a pályát, magától értetődően piros zászlóval meg kell szakítani a futamot.  A megszakított verseny 75% felett (11 kör) értékelhető, alatta a megmaradt körszámmal a beszüntetés előtti kör állásának megfelelően újraindítjuk!

A verseny első körében történő szabálytalanságból eredő falbaállás, megpörgés, vagy műszaki probléma esetén piros zászlóval leállítjuk, és a kör befejeztével újraindítjuk a futamot. Maximum 2 alkalommal indítható újra a verseny, tehát összesen 3 rajt lőhető vissza, a 4. rajt már végleges (kivéve sérüléssel járó balesetnél, vagy csak gyanú esetén). Az rajtok köreiben történő incidensek később vizsgálhatóak, és a versenyzők büntethetőek új rajtok esetén is! Az új rajtoknál a lefutott körök beleszámítanak a verseny körszámaiba. Részletesebben az "utolsó kör(ök) törlése" címszó alatt.

 

Verseny újraindítás

Amennyiben nem az első körben történik a verseny megszakítása piros zászlóval, a versenyzőknek azonnal meg kell állniuk a pályán, és további utasításig a gokartjukban kell várakozniuk. Amint a vezető bíró engedélyt ad rá, a versenyzők elindulhatnak és mindenkinek be kell gurulnia a bokszba. Abban az esetben, ha a beszüntetés körében a 75%-ot nem haladta meg a táv (11 kör), a versenyzőknek egy felvezető kör után fel kell állniuk a rajtrácsra a beszüntetés előtti teljes kör szerinti sorrendben, és ismét állórajtból indulnak. Az így beszüntetett és újraindított verseny rajtja utáni első körben már nincs visszalövés se incidens, és műszaki probléma esetén se, kivéve ha egyértelműen sérülés történt, vagy csak a gyanúja merül fel!

 

Utolsó kör(ök) törlése

Abban az esetben, ha a verseny utolsó köreiben (11-15. kör) a mezőny bármely részén tömeges összeakadás történik, ami során nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy kinek a hibájából történt  (a vezető bíró ítéli meg), és minimum 4 versenyző csak külső segítséggel tud(na) továbbhaladni (TILOS kiszállni a gokartból), a leintést követően a beszüntetés előtti kör sorrendjét hirdetjük ki végeredménynek. A versenyt vezető versenyző vezetéstechnikai hibája nem minősül szabálytalanságnak (kivéve ha szándékos hibának ítéli meg a vezető bíró), a mezőny közepén történő vezetéstechnikai hiba (ha abból eredően történik ütközés) viszont szabálytalanságnak minősül!

Amennyiben a mezőnyben bárhol történő tömeges összeakadást egyértelmű szabálytalanság idézi elő (a vezető bíró hatásköre megítélni), és minimum 2 versenyző csak külső segítséggel tud(na) továbbhaladni, a leintést követően a beszüntetés előtti kör sorrendjét hirdetjük ki végeredménynek, és a szabálytalankodót a mezőny végére soroljuk (szélsőséges esetben kizárás is történhet).

A nem szándékos, vagy vezetéstechnikai hibából eredő szabálytalanság is ugyanúgy szabálytalanságnak minősül mint a szándékos, nincs lehetőség figyelmen kívül hagyni a szabálytalan megnyilvánulásokat! A büntetés mértékében tehetünk különbséget a futam végén, amennyiben a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után a vezető bíró úgy dönt, hogy az adott versenyző nem szándékosan követte el a szabálytalanságot. A bizonyítható műszaki hiba, vagy baleset elkerülése miatti manőver (a vezető bíró hatásköre megítélni) büntetés alóli felmentést jelenthet a szabálytanságot elkövető és/vagy tömeges összakadást egyértelműen kiváltó versenyzőnek!

 

Büntetések, figyelmeztetések

A szabálytalanságok, és a büntetések mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre (a többi bíróval és az adott szituációban résztvevőkkel történő konzultációt követően), amelyet minden versenyzőnek kötelező módon el kell fogadnia. 

A büntetés legenyhébb fokozatában a szabálytalankodót a sértett versenyző mögé helyezzük vissza a versenyt követően. A szabálytalanság súlyosságától függően plusz pontlevonással, sőt az adott versenyből történő kizárással is súlytható a szabálytalan versenyző. A büntetés(ek) mellett további figyelmeztetésben is részesülhet az adott versenyző, amelynek hatálya a következő versenyre, vagy akár az összes hátralevőre is kiterjedhet!

Figyelmeztetésben akkor is részesülhet egy versenyző, ha a szabályok szerint nem volt vétkes, de sportszerűtlen megmozdulásokat véltek felfedezni a bírók, vagy feltételezhető a szabálytalanság, azonban a bírók figyelmét elkerülte az adott szituáció.

Az a versenyző, aki figyelmezetésben részesül - amelynek hatálya a következő 1 vagy akár több versenyre is kiterjedhet - és szabálytalankodik a hatályos versenye(i) alatt, az adott szabálytalanságért kapott büntetésen felül további 2 pontot veszít az összpontszámából. Amennyiben több versenyre vonatkozik a figyelmeztetése, és kap pontlevonást az egyiken, a további versenyekre szóló figyelmeztetések nem évülnek el, sőt az azutáni versenyeken automatikusan 5 pontos levonást kockáztat szabálytalanság esetén.

 

Pályán kívüli magatartás

A sportrendezvényen minden versenyző köteles kultúrált, az általánosan elfogadott társadalmi normáknak megfelelő magatartást tanúsítani. Azt a versenyzőt (vagy versenyzőket), aki agresszíven viselkedik akár verbálisan, akár fizikailag, az adott versenyből azonnal kizárjuk, és az eset súlyosságától függően akár eltiltással is szankcionálható a további versenyekről. A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók agresszív megnyilvánulásai esetén is büntethető vagy eltiltható a versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.

 

Külső segítség igénybevétele

A rendezői munkát nagyban segíti, ha a versenyzők sisakkamerát viselnek a futamokon, mert így az egyes eseteket utólag megtekinthetik a bírók, és pontosabb döntést hozhatnak. Ha egy versenyző sisakkamerát készül használni a versenyen, erről az eligazításon ajánlott tájékoztatnia a vezető bírót, mert őrá más szabályok érvényesek kétes versenyszituációkban. A sisakkamerát viselő versenyzőnek kell ütközés esetén megítélnie, hogy szabálytalannak érezte-e a helyzetet, vagy nem, ugyanis a vezető bíró neki nem fog jelezni. Abban az esetben, ha a versenyző szabályosnak ítéli a saját megmozdulását, és nem adja vissza a pozíciót, a verseny végén a felvétel kielemzése után hoz csak döntést a bíró, amit minden résztvevő köteles elfogadni. 

Ha egy versenyző és hozzátartozója motoros átbeszélőt (headset) szeretne használni a versenynapon, azt köteles jelezni a szervezők felé. A szervezők a közös megegyezés és egyetértés irányelvét követve a mezőnyre és hozzátartozóikra bízzák, hogy elfogadják-e az adott versenyző kívülről történő segítségnyújtását. Amennyiben nincs egyetértés az ügyet illetően, a szervezők hoznak döntést az adott versenynapon. A Klub Bajnokság filozófiája azt részesíti előnyben, hogy a versenyzők külső segítség nélkül hozzanak döntéseket a különböző versenyszituációkban, és azokért vállalják a felelősséget. A versenysorozat egyik célja, hogy egymás iránti tiszteletre és felelősségteljes gondolkodásra nevelje a Klub versenyzőket. E folyamat során fontos, hogy a versenyző felismerje, ha hibázott, és tanuljon belőle. A külső segítséggel a felelősség áttolódhat a pályán kívülre, amiből (a szervezők véleménye szerint) nem tanulhat annyit a versenyző, ezért nem is preferált.

 

Pontszámítás

 

1. hely: 25 pont            9. hely: 7 pont

2. hely: 20 pont          10. hely: 6 pont

3. hely: 16 pont          11. pont: 5 pont

4. hely: 13 pont          12. hely: 4 pont

5. hely: 11 pont           13. hely: 3 pont

6. hely: 10 pont           14. hely: 2 pont

7. hely:   9 pont           15. hely: 1 pont

8. hely:   8 pont 

 

A bajnokság során a 6 versenyt követően minden versenyző esetében a legjobb 5 futamának eredményét vesszük alapul a végeredmény kihirdetésénél.

 

Óvás

Óvásra nincs lehetőség (illetve szükség), ugyanis minden incidenst kivizsgálunk, ami a versenyen történik, és a végső döntést a vezető bíró hozza meg (a többi bíróval és a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után), akinek a döntését kötelező minden versenyzőnek elfogadnia!
 

Kizáró ok lehet a rendezvényen versenyzőhöz és szurkolóhoz nem megfelelő viselkedés, egymás sértegetése, durva hangnem, szélsőséges esetben erőszakos viselkedés. A versenyzőhöz tartozó szurkolók megnyilvánulásaiért a versenyző vonható felelősségre. Az esemény súlyától függően a versenyző szankcionálható akár végleges kizárással is a rendezvényeinkről.
 

Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!

A szabályok változtatásának jogát a szervezők fenntartják!

 

Dátum: 2017. 09. 03. (utolsó frissítés)