...egy portál az adrenalinzónához!
Gokart

Gokart pálya foglalás

Gokart

Gokart Klub versenyszabályzat 2018

2018. évi Klub bajnokság versenykiírása

 

Részvételi feltételek:

A bajnokság futamain az vehet részt, aki már elvégzett legalább egy GokartSulit vagy Gokart Tábort, valamint ismeri és betartja az alapvető szabályokat (lásd lentebb „Verseny szabályok”), ezenkívül versenytempóban, önmagára és a többi indulóra nézve is biztonságosan el tudja vezetni a gokartokat. Arról, hogy ki alkalmas a futamokon való részvételre, indokolt esetben a verseny szervezői hoznak döntést a szabadedzéseket követően. Versenyeinken mindenki csak saját felelősségére, és (18 év alatt) írásos vagy szóbeli szülői engedéllyel vehet részt! A rendezvény ideje alatt használt, a pálya tulajdonában lévő felszerelésben szándékosan vagy gondatlanságból okozott károkért anyagi felelősség a versenyzőt (v. szüleit) terheli.

Versenyen való részvételével a klub versenyző elfogadja és magára nézve kötelezően betartandónak ismeri el az alábbi versenyszabályzatot!

 

Időpontok (ősz)

  1. verseny:   szeptember 7.    péntek 18:00 óra
  2. verseny:   szeptember 21.  péntek 17:00 óra
  3. verseny:   szeptember 28.  péntek 17:00 óra 
  4. verseny:   október 5.           péntek 16:00 óra
  5. verseny:   október 12.         péntek 16:00 óra
  6. verseny:   október 19. + bajnoki díjkiosztó péntek 16:00 óra

Minden verseny előtti csütörtökön 17-19 óra (ősszel 16-18 óra) között gokart beállító és gyakorló szabadedzéseket tartunk!

 

Nyeremények a bajnokság végén (őszi):

  1. helyezett: gravírozott bajnoki serleg
  2. helyezett: gravírozott bajnoki serleg 
  3. helyezett: gravírozott bajnoki serleg

Nyeremények a versenyek végén:

  1. helyezett: gravírozott GokartVác érem
  2. helyezett: gravírozott GokartVác érem
  3. helyezett: gravírozott GokartVác érem

 

Nevezés:

Nevezni a futamokra a versenyek napján, a helyszínen lehet legkésőbb 18 óráig (vagy szombati napon 10 óráig)

Nevezési díj:

egy összegben 270ccm 39.000 Ft (6 futam), versenyenként 7.000 Ft (min. magasság 145 cm)

egy összegben 120ccm 37.000 Ft (6 futam), versenyként 6.500 Ft (min. magasság 120 cm)

Szabadedzésekre a versenyek előtt van lehetőség: 270ccm 1700 Ft; 120 ccm 1500 Ft

Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!

 A nevezési díj tartalmaz:

2 x 8 perc szabadedzés (gokartok teljesítményének ellenőrzése, a szabadedzések leteltével a reklamációs időnek vége)

3 körös időmérőt

15 körös  versenyt (+ 1 felvezető és 1 levezető kör)

 

Versenyek időterve (pénteki):

16:50-ig  v. 15:50-ig    versenyzők megérkezése (ez a legkésőbbi időpont)

17:00-tól v. 16:00-tól   a nevezéshez járó szabadedzések kezdete

17:40-től v. 16:40-től   az időmérő kezdete

18:10-től v. 17:10-től   versenyzői eligazítás

18:20-tól v. 17:20-tól   a versenyek kezdete

Versenyek időterve (szombati):

9:45 - ig    versenyzők megérkezése (ez a legkésőbbi időpont)

10:00-tól         a nevezéshez járó szabadedzések kezdete

10:30-tól         az időmérő kezdete

10:55-től         versenyzői eligazítás

11:05-től         a versenyek kezdete

Gokartok 

Felnőtt gokartos kategória: Sodi GT4 270 ccm Honda (9db) ütközéselnyerő ütközőkerettel ellátva

Gyerek gokartos kategória: Sodi Fun Kid 120 ccm Honda (6 db) ütközőkerettel, fejtámlával, biztonsági övvel ellátva

Figyelem!

A versenyzők kötelesek elfogadni, hogy két teljesen egyforma gokart nincs! A különbségek a gyártás során a vázban, és a motorokban is vannak.  Használat során a motorok és a vázak kopása nem egyforma és a versenyzők között is lehet súlykülönbség. Továbbá nem tudunk minden verseny előtt mindenkinek új gumikat biztosítani. Tapasztalataink szerint pedig a versenyzők sem tudnak minden gokarttal ugyanolyan gyorsan menni, mert a jó köridő függ a vezetési stílustól is. Van, aki például gyors a 10 gokarttal és lassabb 12-el és van, aki pont fordítva. Ennek ellenére megpróbáljuk a lehető legpontosabban egyformára hangolni őket. Ebben nagy segítséget nyújthatnak a Klub versenyzők a csütörtöki és pénteki tréningeken.

 

Védőfelszerelések

Minden klub versenyzőnek kötelező zárt bukósisak, zárt cipő és nyakvédő használata szabadedzéseken és a versenyek során. Azoknak a versenyzőknek, akiknek nincs saját felszerelésük, biztosítunk zárt bukósisakot és nyakvédőt is a pályán.

Javasoljuk a további védőfelszerelések használatát is, mint például gokartos kesztyű, gokartos cipő, bordavédő. Ezek használata nem kötelező, de ajánlott!

 

Verseny - Szabályok

Biztonsági szabályok:

A versenyzőknek és hozzátartozóiknak gyalogosan a pálya vonalán, a bokszutcában és a bokszban is SZIGORÚAN TILOS tartózkodniuk. Ez vonatkozik a szabadedzések, az időmérő és a futamok teljes időtartamára. A bokszba kizárólag a versenyző léphet be felszerelésben (bukósisak kötelező) a személyzet hívására. A szabály megszegése minden esetben büntetéssel jár, és akár kizárást is vonhat maga után!

A szabadedzések és a futamok alatt az elakadt versenyzők mentésében kizárólag a szakképzett személyzet vehet részt, nézőknek pályára lépni még segítő szándékkal is SZIGORÚAN TILOS! A hozzátartozók fegyelmezetlenségéért, balesetveszélyes viselkedéséért a hozzájuk tartozó versenyző kap büntetést, az eset súlyosságától függően akár kizárást vagy eltiltást is! 

A pályán gokartozó versenyzőknek elakadás vagy bármilyen más okból a járműből a lábát kitenni, illetve KISZÁLLNI SZIGORÚAN TILOS! Ugyancsak TILOS az elakadt versenyzőnek a bukósisakot vagy a nyakvédőt levenni a pályán, amíg a gokartban várakozik. Az a versenyző, aki engedély nélkül kiszáll a gokartjából, az eset súlyosságától függően minimum egy versenyre szóló figyelmeztetésben részesül, de akár pontlevonással vagy kizárással is büntethető.

A pálya vonalán kiszállni a gokartból kizárólag a mentést végző szakképzett személyzet engedélyére szabad bukósisakban és nyakvédőben. A mentés során köteles minden versenyző a személyzet és a bírók utasításait követni, azokat maradéktalanul betartani. A biztonsági szabályokat megszegő versenyző minden esetben büntetésben részesül, az eset súlyosságától függően akár kizárással vagy eltiltással is szankcionálható!

A bokszban kiszállni a gokartból csak akkor szabad, amikor már nincs mozgó jármű a pályán, vagy a bokszban, illetve minden gokart motorja le lett állítva. Kiszállásig a bukósisak és a nyakvédő használata KÖTELEZŐ!

A biztonsági szabályok megsértése minden esetben büntetést von maga után, súlyos esetben kizárással is járhat!

A szabálytalanságok megállapítása és a büntetések mértékének megítélése kizárólag a szervezők, bírók és elsősorban a vezetőbíró (adott esetben együttes) hatásköre, aki(k)nek döntését minden résztvevő köteles elfogadni. 

Mindenféle indulatból történő szabálytalanságot vagy agresszív megnyilvánulást (verbális, fizikai) - akár a pályán, akár a pályán kívül történik - minden esetben MINIMUM KIZÁRÁSSAL és a következő 1 futamra szóló figyelmeztetéssel büntetünk!

 

Szabadedzések:

A nevezéshez 2 x 8 perc szabadedzés tartozik, amelyeken még van lehetőség a pályavonal gyakorlására, a gokartok összehangolására, illetve a felmerülő műszaki hibák megoldására. A szabadedzések alatt folyamatos kék zászló van érvényben, ez abban az esetben is érvényes, ha azt a pályabíró nem mutatja be a lassabb versenyzőnek. A versenyzőknek figyelniük kell a többi résztvevőre, és a gyorsabbat minden esetben el kell engedni. A sárga zászló figyelmen kívül hagyása szabadedzések alatt is súlyos vétség, így szankcionálható időmérős (vagy futambeli) hátrasorolással, súlyos esetben pontlevonással vagy kizárással. A szabadedzések alatti incidenseket is vizsgálhatjuk, amennyiben az eset súlyossága indokolja.

Időmérő:

Az időmérő sorrendje a bajnokság állásának sorrendje. Az első fordulóban sorsolással vagy random módszerrel döntjük el a sorrendet. Adott kategórián belül mindegyik versenyző ugyanazzal a gokarttal teljesít 3 mért kört (már az első időmérőző is üzemmeleg karttal), amelyből a leggyorsabb körével fogja kvalifikálni magát a versenyre. Amennyiben 2 vagy több versenyzőnek ezredre megegyezik a leggyorsabb köre, a második gyorsabb körök számítanak.

Ha valamelyik versenyző időmérős gokartjának jeladója nem minden körben méri be az időt, addig kell folytatni a körözést, amíg az adott versenyző legalább 2 gyors körének megvan az ideje, utána leinthető. Ha egyetlen körét sem méri vagy folyamatosan összemér, új gokarttal újra kell kezdeni az időmérőzést, de csak akkor, ha addig legalább 4 versenyző nem végzett. Ha minimum 4 versenyzőnek már megvannak az időmérős körei, ők már nem futnak új köröket. Abban az esetben, ha műszaki meghibásodás történik, a "meghibásodás - gokart csere" címszó (lentebb) alatti eljárást kell követni. 

"A" és "B" döntők létszámai: egy futamon a 270 ccm-es kategóriában egyszerre 9 gokarttal, míg a 120 ccm-es kategóriában egyszerre 7 gokarttal van lehetőség versenyezni, így ennél nagyobb létszám esetén meghatározott elosztásban kerülnek megrendezésre a döntők.

270 ccm-es (felnőtt gokartos) kategória:

10 fő esetén: 7 fő "A"-döntős, 3 fő "B"-döntős

11 fő esetén: 7 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

12 fő esetén: 8 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

13 fő esetén: 9 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

13 főnél több résztvevő esetén mindig 9-en indulnak az "A"-döntőben, kivéve műszaki probléma esetén.

9 indulónál műszaki hiba esetén: 6 fő "A"-döntős, 3 fő "B"-döntős

120 ccm-es (gerek gokartos) kategória:

8 fő esetén: 5 fő "A"-döntős, 3 fő "B"-döntős

9 fő esetén: 5 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

10 fő esetén: 6 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

11 fő esetén: 7 fő "A"-döntős, 4 fő "B"-döntős

11 főnél több résztvevő esetén mindig 7-en indulnak az "A"-döntőben, kivéve műszaki probléma esetén.

7 indulónál műszaki hiba esetén: 4 fő "A"-döntős, 3 fő "B"-döntős

Rajt felállás: A boxból kihajtás után a rajtsorrendnek megfelelően egy felvezető kört kell megtenni és ezután következik a rajtrácsra felállás.

A rajtfelállást elhibázó versenyzőt a legutolsó rajtpozícióba soroljuk (a vezető bíró nem köteles visszatolni senkit), amelyet egy új felvezető körben kell elfoglalnia!

Versenyt a rajtot követő első körben nem intjük le saját hibá(k)ból eredő kipörgés(ek) vagy falbaállás(ok) miatt, mert az is hozzátartozik a versenyhez. Szabálytalanság vagy tömeges összeakadás esetén azonban visszalőhetjük a rajtot, elsősorban akkor, ha egy versenyző nem saját hibából tetemes hátrányt szenved a mezőny elejéhez képest. Szabálytalanság esetén nem kötelező visszalőni a rajtot, amennyiben van lehetőség rá, a szabálytalankodó futam közben is visszasorolható az elszenvedő mögé.

Leállított első kör és elrendelt új rajt esetén is vizsgáljuk a szabálytalanságokat, és szabálytalanság esetén rajtbüntetés osztható a vétkes versenyző(k)nek!

A rajtot max. 2-szer ismételjük. A 4. rajt minden esetben végleges, kivéve ha a rajt körében sérülés történt vagy csak a gyanúja merül fel. Ebben az esetben ismét piros zászló következik, de ekkor a boxba kell lassan behajtania minden versenyzőnek. A veszély elhárítása után a bokszból újra kihajt a mezőny, és 1 felvezető kör után új, végleges rajt következik. A rajtok körei beletartoznak a verseny körszámaiba, tehát minden újabb rajttal rövidebbé válik az adott futam (kivéve a felvezető kört a bokszból kihajtva).

A megszakított verseny 75% (befejezett 11kör) felett értékelhető, alatta a megmaradt körszámmal a beszüntetés előtti kör állásának megfelelően újraindítjuk! A verseny megszakításának okairól részletesen lentebb.

Rajtlámpa működése: A rajtrácsra felállás végéig a nagy piros lámpa világít. Amikor már mindenki elfoglalta a helyét, ekkor a második és harmadik piros lámpa is bekapcsol jelezve, hogy kb. 4-5 másodpercen belül valamikor egyszerre elalszanak a lámpák, és ekkor történik a rajt! 
 

Meghibásodás - Gokart csere

Amennyiben a gokart meghibásodik verseny közben, megáll vagy csak lassú tempóban képes haladni, a szervezők csere gokartot biztosítanak, ha rendelkezésre áll tartalék jármű. A gokart csere csak műszaki hiba esetén lehetséges. Amennyiben a szerelő megállapítja, hogy a gokart nem hibás, a versenyző nem kap csere gépet. Gokart csere esetén a verseny nem áll meg, a versenyző kénytelen az így megszerzett hátrányban tovább versenyezni.

Ha egy versenyző műszaki hiba esetén kénytelen kiállni, és bár lehetősége lenne, de nem kívánja folytatni a versenyt, a versenytáv 50%-ig (befejezett 7 kör) méltányosságból az utolsó helyezettnek járó pontokat megkapja. Ez a versenyző abban az esetben is az utolsó versenyzőnek járó pontokat kapja meg, ha szabálytalanság miatt egy versenyzőt a mezőny végére sorolunk. Ha egy versenyző nem műszaki hiba miatt áll ki (bármilyen okból feladja a versenyt), a versenytáv 75%-ig (befejezett 11 kör esetén) utolsó helyezettnek minősül, és azért járó pontokat kapja meg. Ez a versenyző abban az esetben is az utolsó versenyzőnek járó pontokat kapja meg, ha szabálytalanság miatt egy versenyzőt a mezőny végére sorolunk. Nevezési díj egyik esetben sem jár vissza!

Az időmérő alatt történő meghibásodás esetén, amennyiben minimum 4 versenyző már lefutotta az időmérős köreit, másik gokarttal folytatódik az edzés, és azzal futott köridőket értékeljük a folytatásban. Abban az esetben, ha 4-nél kevesebb versenyző teljesítette az időmérős köröket, újraindítjuk az időmérő edzést egy másik gokarttal.

 

Versenyzői magatartás:

Mindenhol tilos a lökés és falbaszorítás!!! 
Szándékos és/vagy indulatból történő lökések, falbaszorítás esetén a versenyből való kizárással büntetjük a vétkes versenyzőt!

Ha bármilyen lassításra okot adó esemény történt a pályán és lassítani szükséges, azt mindig jól láthatóan kézfeltartással kell jeleznie minden versenyzőnek. Ez vonatkozik a bokszkiállásra, és a sárga zászlót meglátva is!

Baleset, műszaki hiba vagy bármilyen esetben szabadedzésen és verseny közben a pályán, a gokartból kiszállni csak versenybíró vagy szervező felügyelete mellett engedélyezett, más esetben szigorúan TILOS!
Egyrészt a saját testi épséged megóvása, másrészt a további balesetek elkerülése végett.

Amennyiben a versenyző futam közben kiszáll a gokartból pontlevonással, vagy akár versenyből való kizárással és eltiltással is büntethető.
A boxban a gokartból kiszállni csak akkor szabad, ha már nincs mozgó jármű és a gokartok motorjait leállítottuk!

Előzésnél, ha a hátulról érkező versenyző be tud helyezkedni legalább fél gokarthosszal az előtte haladó mellé (POZÍCIÓBAN van: a gokart orra egy vonalba kerül az elől haladó ülésének első felével) az elől haladónak helyet kell biztosítania az előzéshez, azaz nem szoríthatja le az előző gokartot. Az irányelvünk az, hogy a szabályos előzéseket támogatjuk, EZÉRT amennyiben a támadó fél gokartjának elülső ütközőkerete egyértelműen a védekező fél gokartjainak hátsó kerekeinek vonalát elhagyta, a támadó gokartja pozícióba került, és helyet kell biztosítani számára. Az elől haladó versenyzőnek (védekező) a mögötte jövő (támadó) támadási pozícióba kerülése esetén (1 gokartnyi távolságon belül kerül) egyértelmű védekező manővert kell tennie, különben nem hivatkozhat a gokartok közötti kontakt(ok)ra. 

Pozíció meglétekor a legkisebb beszorítás is (amikor csak pillanatokra fogja meg a támadót a gumifal) hátrasorolással büntetendő!

A pozíció meglétének megítélését, illetve az esetleges szabálytalanság meglétét a vezető bíró dönti el (az esetek többségében a többi bíróval konzultálva), és azt minden esetben a versenyzőknek kötelező elfogadniuk!

Azok a versenyzők, akik nem tartják be ezt a szabályt, és be- illetve kiszorítással gumifalba szorítják versenyzőtársukat, minden esetben a mezőny végére sorolandók. Ez alól abban az esetben kaphatnak felmentést, ha bírói jelzésre bevárják a gumifalba szorított társukat és helyet cserélnek. Ebben az esetben is pontlevonással büntethető, ugyanis tönkretette a másik versenyét. Ha a versenyző figyelmen kívül hagyja a vezető bíró jelzését vagy egyértelműen kerüli a vezető bíróra tekintést, akár a mezőny végére történő sorolással is büntethető.

A büntetés mértékének megítélése minden esetben a vezető bíró hatásköre, akinek a döntését kötelező elfogadnia minden résztvevőnek!

Továbbá ha a hátulról érkező még nem kerül pozícióba, és ütközés nélkül nem tudja befejezni az előzést, akkor fékezéssel kell azt megelőznie. Semmilyen manőverrel nem kényszeríthetik a versenyzők egymást a pálya elhagyására vagy a védőfalba. A folyamatos (még ha nem is szándékos) lökdösődés is szabálytalan, és sportszerűtlen. Lökéssel egyik versenyző sem szerezhet előnyt, még ha hátulról ő is lökést kapott, és emiatt lökött le ívről (falba bele) vagy forgatott ki valakit. A lökéssel előnyt szerzett versenyzőknek kivétel nélkül vissza kell adnia a pozícióját, amit a vezető bíró (amennyiben lehetősége van rá) jelzéssel is segít. Az a pilóta, aki ezt a szabályt megszegi és lökéssel előnyhöz jut, a futam után több hellyel való hátrasorolással, de mindenképp a kiforgatott, vagy kilökött versenyző mögé sorolandó, plusz büntetésként akár további pontlevonást is kaphat. A folyamatos, kisebb lökések is sportszerűtlenek, azok könnyen kizökkenthetik a védekező felett, ezért ha így a támadó pozíciót szerez, szabálytalannak minősíthető. Lökés általi pozíciószerzésnek maximum 2 kanyarig tartó szakasz minősül, ami azt jelenti, hogy a lökést követő 2 kanyarig a védekezést negatívan befolyásolhatja ez a manőver, és a támadó a lökés miatt "jogtalan" előnyt szerezhet, ezért szabálytalannak minősíthető. A versenyzőknek törekednie kell arra, hogy a versenyzőtársak futamát tiszteletben tartsák, miközben versenyeznek. Meggondolatlan manőverekkel a saját és a másik induló versenyét is nagyon gyorsan tönkre lehet tenni, ezért az az irányelv, hogy a dobogós helyezésekért folytatott csatákban a lehető legkevesebb kockázattal kezdjen a versenyző előzési manővert. Ha szabálytalanság történik kockázatos előzési manővert követően, a büntetésen túl 1 vagy több versenyre szóló figyelmeztetésben is részesíthető a szabálytalankodó versenyző.

A szabálytalanság tényének, súlyosságának és a büntetés mértékének megítélése mindig a vezető bíró hatásköre, és döntését kötelező elfogadnia minden résztvevőnek! A büntetések kiosztása az elkövetés időrendi sorrendjében történik, továbbá a pilóták a versenyből kizárással, illetve több futam eltiltással is büntethetők az eset súlyosságának függvényében.

 

Zászlójelzések alatti magatartás

Tilos a pálya nyomvonalát szándékosan elhagyni. A pályaelhagyást az adott futamról kizárással is büntethetjük.

Sárga zászló alatt KÖTELEZŐ lassítani, TILOS az előzés, valamint egyértelmű kézfeltartással kell jelezni a többi versenyzőnek.

A sárga zászló hatálya alatt előző versenyzőt a futam után a mezőny végére soroljuk!

Kék zászlót betartva jelezzük az adott versenyzőnek, hogy hamarosan fel kell készülnie elengedésre (még nem kötelező félrehúzódnia). A lengetett kék zászlónál KÖTELEZŐ félrehúzódással elengedni a gyorsabb versenyzőt (szabadedzések alatt jelzés nélkül is)! Futam alatt csak kék zászlós jelzésre kötelesek elengedni bárkit a versenyzők.

Kék zászlónál, ha a lekörözendő szándékosan, vagy figyelmetlenségből feltartja legalább 1 teljes körön át a gyorsabb versenyző(ke)t, büntetésből az összetettben elért pontjaiból minimum 2 pontot levonunk. Ha még nincs pontja, akkor a később elért pontokból is levonásra kerülhet. Ha több versenyzőnél is elköveti ezt a szabálytalanságot, minimum a mezőny végére sorolással, de akár a versenyből történő utólagos kizárással is büntethető! Ha a lekörözendő nem egy teljes körön át tartja fel a versenyző(ke)t, de egyértelmű a szabálytalanság, minimum figyelmeztetésben részesül.

A szabálytalanság tényének és a büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre (adott esetben a többi bíróval konzultálva), és döntését minden esetben kötelező elfogadni az összes résztvevőnek!

 

KÉK ZÁSZLÓ hatálya alatti pozíciószerzés

Futam közbeni kék zászlónál (lekörözés alatt) a lekörözött versenyzőknek tilos egymás előzése (pozíciószerzés), aki így kerül jobb pozícióba és amennyiben nem adja vissza jelzésre egy körön belül, minimum 2 pozícióval hátrébb soroljuk a beérkezési sorrendhez képest. Ez vonatkozik azokra a versenyzőkre is, akik lekörözés közben vannak egymással versenyhelyzetben és kék zászló alatt szereznek jobb pozíciót, például a lekörözött hibájából.

A kék zászló alatt történő pozíciószerzési tilalom a lekörözendő versenyzőnek első alkalommal bemutatott (vagy lengetett) kék zászlótól él, egészen addig, amíg ki nem kerülik (vagy meg nem előzik) a lekörözendő résztvevőt.

 

Pozíció visszaadása szabálytalanság esetén

Az elől haladó féktávon történő lökése esetén, az ilyen módon elért helyezés eredménye nem szabályos, ezért a szabálytalankodó bírói jelzésre köteles a pozíciót visszaadni. Ha nem tudja, mert úgy lökte ki a másikat, hogy az nem tudta folytatni a versenyt, akkor a szabálytalan versenyzőt a verseny végén a kiforgatott illetve kilökött versenyző mögé soroljuk, tehát a legutolsó pozícióba. Emellett további pontok is levonhatóak a vétkes versenyzőtől. Ugyanez érvényes falbaszorítás esetén is.
Tilos a pályán szándékosan vagy "játékból" jobbra-balra cikázva haladni, ilyen módon feltartani a gyorsabbat vagy bármelyik versenyzőt. Az a versenyző, aki így tartja meg a pozícióját, a verseny végén akár a mezőny végére is sorolható, de minimum 2 hellyel hátrasorolandó. A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, akinek a döntését minden esetben kötelező elfogadnia minden versenyzőnek.

 

Verseny megszakítása

A verseny piros zászlóval bármikor megszakítható, amennyiben a vezető bíró úgy ítéli meg, hogy a versenyző(k) testi épsége veszélyben forog (baleset, pályaállapot, veszélyes versenyző, műszaki probléma, időjárási körülmények stb.).

Abban az esetben is beszüntethető (nem kötelező) a futam, ha összeakadás miatt minimum 4 versenyző csak külső segítséggel tudná folytatni a versenyt (részletesebben az "Utolsó kör(ök) törlése" címszónál). Amennyiben a versenyzők teljesen eltorlaszolják a pályát, magától értetődően piros zászlóval meg kell szakítani a futamot.  A megszakított verseny 75% felett (11 kör) értékelhető, alatta a megmaradt körszámmal a beszüntetés előtti kör állásának megfelelően újraindítjuk!

A verseny első körében történő szabálytalanságból eredő falbaállás, megpörgés, vagy műszaki probléma esetén piros zászlóval leállítjuk, és a kör befejeztével újraindítjuk a futamot. Maximum 2 alkalommal indítható újra a verseny, tehát összesen 3 rajt lőhető vissza, a 4. rajt már végleges (kivéve sérüléssel járó balesetnél, vagy csak gyanú esetén). Az rajtok köreiben történő incidensek később vizsgálhatóak, és a versenyzők büntethetőek új rajtok esetén is! Az új rajtoknál a lefutott körök beleszámítanak a verseny körszámaiba. Részletesebben az "utolsó kör(ök) törlése" címszó alatt.

 

Verseny újraindítás

Amennyiben nem az első körben történik a verseny megszakítása piros zászlóval, a versenyzőknek azonnal meg kell állniuk a pályán, és további utasításig a gokartjukban kell várakozniuk. Amint a vezető bíró engedélyt ad rá, a versenyzők elindulhatnak és mindenkinek be kell gurulnia a bokszba. Abban az esetben, ha a beszüntetés körében a 75%-ot nem haladta meg a táv (befejezett 11 kör), a versenyzőknek egy felvezető kör után fel kell állniuk a rajtrácsra a beszüntetés előtti teljes kör szerinti sorrendben, és ismét állórajtból indulnak. Az így beszüntetett és újraindított verseny rajtja utáni első körben már nincs visszalövés se incidens, és műszaki probléma esetén se, kivéve ha egyértelműen sérülés történt, vagy csak a gyanúja merül fel!

 

Utolsó kör(ök) törlése

Abban az esetben, ha a verseny utolsó köreiben (11-15. kör) a mezőny bármely részén tömeges összeakadás történik, ami során nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy kinek a hibájából történt  (a vezető bíró ítéli meg), és minimum 4 versenyző csak külső segítséggel tud(na) továbbhaladni (TILOS kiszállni a gokartból), a leintést követően a beszüntetés előtti kör sorrendjét hirdetjük ki végeredménynek. A versenyt vezető versenyző vezetéstechnikai hibája nem minősül szabálytalanságnak (kivéve ha szándékos hibának ítéli meg a vezető bíró), a mezőny közepén történő vezetéstechnikai hiba (ha abból eredően történik ütközés) viszont szabálytalanságnak minősül!

Amennyiben a mezőnyben bárhol történő tömeges összeakadást egyértelmű szabálytalanság idézi elő (a vezető bíró hatásköre megítélni), és minimum 2 versenyző csak külső segítséggel tud(na) továbbhaladni, a leintést követően a beszüntetés előtti kör sorrendjét hirdetjük ki végeredménynek, és a szabálytalankodót a mezőny végére soroljuk (szélsőséges esetben kizárás is történhet).

A nem szándékos, vagy vezetéstechnikai hibából eredő szabálytalanság is ugyanúgy szabálytalanságnak minősül mint a szándékos, nincs lehetőség figyelmen kívül hagyni a szabálytalan megnyilvánulásokat! A büntetés mértékében tehetünk különbséget a futam végén, amennyiben a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után a vezető bíró úgy dönt, hogy az adott versenyző nem szándékosan követte el a szabálytalanságot. A bizonyítható műszaki hiba, vagy baleset elkerülése miatti manőver (a vezető bíró hatásköre megítélni) büntetés alóli felmentést jelenthet a szabálytanságot elkövető és/vagy tömeges összakadást egyértelműen kiváltó versenyzőnek!

 

Büntetések, figyelmeztetések

A szabálytalanságok, és a büntetések mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre (adott esetben a többi bíróval és az adott szituációban résztvevőkkel történő konzultációt követően), amelyet minden versenyzőnek kötelező módon el kell fogadnia. 

A büntetés legenyhébb fokozatában a szabálytalankodót a sértett versenyző mögé helyezzük vissza a versenyt követően. A szabálytalanság súlyosságától függően plusz pontlevonással, sőt az adott versenyből történő kizárással is súlytható a szabálytalan versenyző. A büntetés(ek) mellett további figyelmeztetésben is részesülhet az adott versenyző, amelynek hatálya a következő versenyre, vagy akár az összes hátralevőre is kiterjedhet!

Figyelmeztetésben akkor is részesülhet egy versenyző, ha a szabályok szerint nem volt vétkes, de sportszerűtlen megmozdulásokat véltek felfedezni a bírók, vagy feltételezhető a szabálytalanság, azonban a bírók figyelmét elkerülte az adott szituáció.

Az a versenyző, aki figyelmezetésben részesül - amelynek hatálya a következő 1 vagy akár több versenyre is kiterjedhet - és szabálytalankodik a hatályos versenye(i) alatt, az adott szabálytalanságért kapott büntetésen felül (akár hátrasorolással is büntethető) további 2 pontot veszít az összpontszámából. Amennyiben több versenyre vonatkozik a figyelmeztetése, és kap pontlevonást az egyiken, a további versenyekre szóló figyelmeztetések nem évülnek el, sőt az azutáni versenyeken automatikusan 5 pontos levonást kockáztat szabálytalanság(ok) esetén.

 

Pályán kívüli magatartás

A sportrendezvényen minden versenyző és hozzátartozója köteles kultúrált, az általánosan elfogadott társadalmi normáknak megfelelő intelligens magatartást tanúsítani. Azt a versenyzőt (vagy versenyzőket), aki agresszíven viselkedik akár verbálisan, akár fizikailag, az adott versenyből azonnal kizárjuk, és az eset súlyosságától függően akár eltiltással is szankcionálható a további versenyekről. Ez alól nem jelent felmentést a hirtelen felindulásből történő megmozdulások sem. A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók indulatos vagy agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.

 

Külső segítség igénybevétele

A rendezői munkát nagyban segíti, ha a versenyzők sisakkamerát viselnek a futamokon, mert így az egyes eseteket utólag megtekinthetik a bírók, és pontosabb döntést hozhatnak. Ha egy versenyző sisakkamerát készül használni a versenyen, erről az eligazításon ajánlott tájékoztatnia a vezető bírót, mert őrá más szabályok érvényesek kétes versenyszituációkban. A sisakkamerát viselő versenyzőnek kell ütközés esetén megítélnie, hogy szabálytalannak érezte-e a helyzetet, vagy nem, ugyanis a vezető bíró neki nem fog jelezni. Abban az esetben, ha a versenyző szabályosnak ítéli a saját megmozdulását, és nem adja vissza a pozíciót, a verseny végén a felvétel kielemzése után hoz csak döntést a bíró, amit minden résztvevő köteles elfogadni. 

Ha egy versenyző és hozzátartozója motoros átbeszélőt (headset) szeretne használni a versenynapon, azt köteles jelezni a szervezők felé. A szervezők a közös megegyezés és egyetértés irányelvét követve a mezőnyre és hozzátartozóikra bízzák, hogy elfogadják-e az adott versenyző kívülről történő segítségnyújtását. Amennyiben nincs egyetértés az ügyet illetően, a szervezők hoznak döntést az adott versenynapon. A Klub Bajnokság filozófiája azt részesíti előnyben, hogy a versenyzők külső segítség nélkül hozzanak döntéseket a különböző versenyszituációkban, és azokért vállalják a felelősséget. A versenysorozat egyik célja, hogy egymás iránti tiszteletre és felelősségteljes gondolkodásra nevelje a Klub versenyzőket. E folyamat során fontos, hogy a versenyző felismerje, ha hibázott, és tanuljon belőle. A külső segítséggel a felelősség áttolódhat a pályán kívülre, amiből (a szervezők véleménye szerint) nem tanulhat annyit a versenyző, ezért nem is preferált.

 

Pontszámítás

 

1. hely: 25 pont            9. hely: 7 pont

2. hely: 20 pont          10. hely: 6 pont

3. hely: 16 pont          11. pont: 5 pont

4. hely: 13 pont          12. hely: 4 pont

5. hely: 11 pont           13. hely: 3 pont

6. hely: 10 pont           14. hely: 2 pont

7. hely:   9 pont           15. hely: 1 pont

8. hely:   8 pont 

 

Futam végeredményeknél különleges esetekben oszthatunk azonos pontokat, elsősorban akkor, ha a versenyt követően kell még vizsgálni egyes verseny szituációkat, és például olyan szabálytalanság történt, amit verseny közben nem vett észre a vezetőbíró vagy nem indokolt büntetést adni. 

A bajnokság során a 6 versenyt követően minden versenyző esetében a legjobb 5 futamának eredményét vesszük alapul a végeredmény kihirdetésénél (kivéve pontazonosság esetén).

A végeredmény kiszámításakor pontazonosság esetén az alábbi szempontokat, és ebben a sorrendben vesszük figyelembe:

- kinek van több győzelme futamon

- kinek van több 2. helye futamon

- kinek van több 3. helye futamon

- kinek van több 4. helye futamon, és így tovább a többi futamhelyezésekkel...

- kinek van több pole pozíciója időmérőn

- kinek van több 2. helye időmérőn

- kinek van több 3. helye időmérőn, és így tovább a többi időmérős helyezésekkel...

- kinek van több leggyorsabb köre futamon

- ki végzett előrébb az előző bajnokságban (abban az esetben ha mindketten részt vettek)

- ha minden azonos, és az előző bajnokságból sem értékelhetőek, 3 körös időmérő dönt a végeredményről

Pontazonosság esetén az összes futamon résztvevő versenyző részesül előnyben a futamo(ka)t kihagyó versenyzővel szemben!

 

Óvás

Óvásra nincs lehetőség (illetve szükség), ugyanis minden incidenst kivizsgálunk, ami a versenyen történik, és a végső döntést a vezető bíró hozza meg (a többi bíróval és a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után), akinek a döntését kötelező minden versenyzőnek elfogadnia!
 

Kizáró ok lehet a rendezvényen versenyzőhöz és szurkolóhoz nem megfelelő viselkedés, egymás sértegetése, durva hangnem, szélsőséges esetben erőszakos viselkedés. A versenyzőhöz tartozó szurkolók megnyilvánulásaiért minden esetben a versenyző vonható felelősségre. Az esemény súlyától függően a versenyző szankcionálható akár végleges kizárással is a rendezvényeinkről.
 

Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!

A szabályok változtatásának jogát a szervezők fenntartják!

 

Dátum: 2018. 09. 01. (utolsó frissítés)

 

Készítette: Kovács György (vezető bíró, oktató)

Ellenőrízte és jóváhagyta:

Horváth Zsolt (ügyvezető tulajdonos)

Szlovák Zoltán (ügyvezető tulajdonos)