VGB Grand Prix & Challenge 2020 – VERSENYSZABÁLYZAT

Bajnokságunk küldetése, hogy az amatőr gokart versenyek kedvelői baráti hangulatú versenysorozaton szabályozott, sportszerű futamok keretében összemérhessék tudásukat. Az idei bajnokságban 13 pontszerző verseny kerül kiírásra VGB Grand Prix & Challenge 2020 néven, és az összes futamot szombati napokon tervezünk lebonyolítani. Várunk minden gokart-, és sportbarátot, akik szeretnék kipróbálni magukat egy kellemes hangulatú, Forma-1 stílusú amatőr versenysorozatban.

 

Váci Gokart Bajnokság (VGB Grand Prix & Challenge)

2020. évi versenyszabályzat

 

A VGB Grand Prix & Challenge 2020 elnevezésű gokart bajnokságunk nyílt amatőr versenysorozat, ami a Forma-1-hez nagyon hasonló lebonyolítási rendszerben kerül megrendezésre. A futamokon részvevő versenyzők az elért eredményeik alapján pontokat szereznek, mely alapja az év végi értékelésnek és díjazásnak.

A VGB Grand Prix & Challenge 2020 amatőr gokart versenyein bárki részt vehet, aki kedvet érez az amatőr versenyzéshez, és a sportszerűséget legalább annyira fontosnak tartja, mint a jó eredmények elérését. Az idei sorozat során 4 kategóriában (GP1, GP2, Gp3, GP4) kizárólag A-döntőben, meghívásos alapon, és zárt mezőnyben kerülnek megrendezésre a versenyek. A VGB Grand Prix 4 kategóriájában a szervezők által meghívott versenyzők vehetnek részt.
A VGB Challenge kategóriában 9 főig jelentkezéses alapon fogadjuk a versenyzőket. A VGB Challenge kategória versenyzőinek is lehetőségük van a GP kategóriákban indulni a szezon során. Ennek előfeltétele, hogy legalább egy versenyen dobogót kell szerezni VGB Challenge kategóriában, majd jelentkezést kell beadni a GP kategóriák egyikébe, ahol nem teljes mezőny esetén (9-nél kevesebb induló) rajthoz állhat, sőt megszerzett pontjait jóvá írhatja a Challenge kategóriában.

Ahhoz, hogy valaki elindulhasson a versenyeken bármely kategóriában, részletesen ismernie kell az alábbi versenyszabályzatot, továbbá kötelezően el kell fogadnia azt. Az a versenyző, aki elindul egy adott versenyen, részvételével egyben el is fogadja a bajnokság szabályzatát. Az indulók a versenyszabályzattal együtt a versenyt lebonyolító bírók döntéseit is kötelesek elfogadni. A szabályzatnak megfelelően a versenyzőknek lehetőségük van a futamokat követő fél órán belül óvást beadni szóban 5000 ft óvási díj ellenében, amit a szervezők a látottak, a videó felvételek, és az érintett versenyzők meghallgatása alapján kötelesek kivizsgálni egy későbbi időpontban.

A szervezők és a versenyt lebonyolító bírók felé irányuló legkisebb fenyegető magatartás (verbális, fizikai) azonnali kizárással és minimum 2 futamos eltiltással jár. Szélsőséges esetben akár teljes eltiltással is szankcionálható a versenyen történő agresszív magatartás. Minden induló csak saját felelősségére vehet részt a VGB Grand Prix és Challenge futamain. A 18 év alatti versenyzők kizárólag aláírt írásbeli vagy helyszíni szóbeli szülői beleegyezéssel indulhatnak a versenysorozatban.

A 2020-as bajnokságban is a Forma-1-hez nagyon hasonló lebonyolításban történnek a versenyek, pl. kötelező bokszkiállás(oka)t kell minden versenyzőnek végrehajtani a futamok során, illetve két fős csapatokat alakítva, csapatbajnokság keretében is megküzdhetnek egymással. Az izgalmasabb és változatosabb versenysorozat érdekében több nyomvonalat (4-5 pályavonal), valamint két pályairányt is bevetünk. Ezzel együtt több mobil bokszutcát is ki fogunk alakítani a versenysorozat alatt.

Az idei bajnokságban 13 pontszerző versenyt írunk ki és ebből a legjobb 12 verseny lesz értékelve minden résztvevő esetében. Az a versenyző, aki az összes versenyen részt vesz, a legrosszabb versenyének pontjait eldobhatja. Amennyiben időjárási vagy egyéb okok miatt csak 12 verseny kerül megrendezésre, abban az esetben csak 11 verseny eredménye számít az év végi értékelésnél. Hogyha csupán 11 futamot van lehetőség lebonyolítani, az összes verseny eredménye beleszámít a végeredménybe. A körülményektől függően előfordulhat halasztás, vagy egy verseny korábbi/későbbi időpontra való áthelyezése, amelyről mindig értesítjük az indulókat.
Vis mayor esetén, amennyiben a versenysorozat nem éri el a 11 futamot, és előreláthatóan legalább 1 hónapig nem lenne lehetőség versenyt rendezni, az aktuális futam-, és összetett pontszámnál hirdetjük ki a végeredményt. Vis mayor esetnek minősül például egy újabb koronavírusos időszak.

Tervezett időpontok (és pályavonalak)

1. futam: június 6. (A-vonal)
2. futam: június 20. (A-vonal REV.)
3. futam: július 11. (A-vonal)
4. futam: augusztus 1. (B-vonal)
5. futam: augusztus 15. (B-vonal)
6. futam: szeptember 5. (C-vonal)
7. futam: szeptember 12. (C-vonal)
8. futam: szeptember 19. (C-vonal)
9. futam: október 3. (D-vonal)
10. futam: október 17. (D-vonal)
11. futam: október 24. (D-vonal)
12. futam: november 7. (E-vonal)
13. futam: november 14. (E-vonal)

REV.: fordított pályairány

Gokartok

A bajnokságban indulók a szervezők által biztosított 9 darab, egységes műszaki felszereltségű Sodi SR4 típusú, Honda GX 270 ccm-es gokartokkal vesznek részt.

Figyelem! A versenyzők nevezésükkel elfogadjuk, hogy két tökéletesen egyforma gokart nincs! Különbségek már a gyártáskor is keletkeznek  a vázban.  Használat során a motorok, vázak és gumik kopása sem egyforma mértékű. Továbbá nincs lehetőség a versenyek előtt mindenkinek új gumikat biztosítani. Tapasztalataink szerint pedig a versenyzők sem tudnak minden gokarttal ugyanolyan gyorsan menni, mert a jó köridő függ a rutintól és a vezetési stílustól is. Ennek ellenére minden futamra igyekszünk a lehető legpontosabban összehangolni őket. Az aktuális szombati verseny előtti hétköznapokon kedvezményesen van lehetőség edzeni, amelyeken hatékonyan össze lehet hangolni a gokartokat, és amiben nagy segítséget nyújthatnak a versenyzők.

Verseny dátumok

A versenyek ideje: a váci pálya honlapján található eseménynaptárban, illetve a VGB szabályzatban szereplő időpontokban található. A szezon során minden hónapban legalább egy szombati napon kerül megrendezésre verseny,  a legtöbb esetben a délelőtti órákban. Változás jogát a szervezők fenntartják! (Pl. ünnepnapok, előreláthatóan rossz időjárás, stb. miatt)

Versenyzők

A versenyzők minimális életkora: betöltött 12. életév. Szülői engedély szükséges 18 éves kor alatt. Amennyiben a versenyző bár betöltötte a minimális korhatárt, de a versenyvezetőség úgy ítéli meg, hogy nem tudja biztonságosan, versenytempóban elvezetni a gokartot, úgy az indulást a szervezők megtagadhatják. Ez érvényes a felnőtt indulókra is. Ebben az esetben a nevezési díj arányos része visszatérítésre kerül.

Kategóriák:

 A versenyek az alábbi testtömeg kategóriákban kerülnek kiírásra:

GP1: minimum 55 kg
GP2: minimum 75 kg
GP3: minimum 85 kg
GP4: minimum 95 kg
Challenge: 65-90 kg között

Egy versenyzőnek az adott GP kategóriában el kell érnie a minimum súlyhatárt ahhoz, hogy elindulhasson ott. A minimum súlyhatár eléréséhez súlyokat is igénybe vehetnek a versenyzők (max. 25 kg).
A Challenge kategóriában minden futamon a legnehezebb versenyzőhöz súlyozunk, de maximum 90 kg-ig.

Csapat alakítás

2020-ban a versenyzők 2 fős csapatokat alakíthatnak, és csapatbajnokságban is megküzdhetnek egymással. A csapatalakítás nem jár plusz költséggel, csupán annyi a szabály, hogy az adott csapat két tagja nem gyűjtheti azonos súlykategóriában a pontjaikat. A csapattagok segíthetik egymást azáltal, hogy az egyik fél távolmaradása esetén a csapattársa versenyez, és gyűjt pontokat helyette a másik kategóriában is, amit a futamot kihagyó csapattársnak írunk jóvá.

A bajnokság végén az összesített eredmények alapján a dobogós csapatok bajnoki serlegeket kapnak.

 

Költségek-díjak

a GP kategóriák meghívásos alapúak:

Nevezési díj GP kategóriában: 9500 Ft (55, 75, 85, 95 kg)
Nevezési díj Challenge kategóriába: 8500 Ft (65-90 kg között)

Nevezési díj további GP kategóriába: 8500 Ft (55, 75, 85, 95 kg)

 

Kedvezményes edzéscsomagok:
– hétközi edzésnapon 3X8 perc szabadedzés: 5800 Ft (nevezési díj befizetése szükséges)
– hétközi edzésnapon 5×8 perc szabadedzés: 9000 Ft (nevezési díj befizetése szükséges)
– szombati szabadedzések: 3X8 perc 6000 Ft
– szombati szabadedzések: 8 perc szabadedzés 2300 Ft

Díjazás

Díjazás versenyenként:  kategóriánként a dobogósok serleget kapnak.

A bajnokság végén, a kategóriák összetett első 3 helyezettje bajnoki trófeát nyer.

Ebben az évben különdíjakat is kiosztunk a bajnokság végén minden kategóriában.

Részvételi és nevezési feltételek:

A versenysorozat GP kategóriáiban való indulás meghívásos alapú, tehát a szervezők által meghívott versenyzők vehetnek részt rajtuk, kategóriánként maximum 9 fővel.
A VGB Challenge kategóriában előjelentkezés alapján vehetnek részt a versenyzők. A VGB Challenge kategóriában is csak A-döntőt rendezünk, tehát maximum 9 versenyző indulhat futamonként. A jelentkezések időrendi sorrendje határozza meg, hogy ki indulhat az aktuális versenyen.
A versenyeken minden induló saját felelősségére vesz részt, a szervezők felé semmilyen követelést és kárigényt nem nyújthat be. A versenyzők részvételükkel tudomásul veszik, hogy minden óvintézkedés ellenére fokozottan veszélyes sporteseményen vesznek részt, és ennek tudatában versenyeznek. A szervezők által előírt védőfelszereléseket minden indulónak kötelező viselnie a futamok és a szabadedzések ideje alatt. Szándékos károkozásért, illetve a szabályok be nem tartásából eredő károkért az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli.

Védőfelszerelések:

Minden indulónak kötelező a zárt bukósisak és a zárt cipő használata versenyeinken. A szervezők minden résztvevőnek biztosítanak zárt bukósisakot. A versenyzők kizárólag bukósisakban tartózkodhatnak a bokszban és a pálya teljes vonalán. A 18 éves kor alatti versenyzőknek kötelező a nyakvédő használata, amit szintén biztosítanak a szervezők. Nem kötelező, de ajánlott védőfelszerelések továbbá a bordavédő, a mellkas- és gerincvédő, térdvédő, gokartos cipő és gokartos kesztyű.

Nevezés:

A VGB Challenge kategóriába a szervezőknél lehet jelentkezni telefonon, a honlapunkon vagy e-mailben.

 A 18. életévüket be nem töltött indulóknál szülői beleegyezés is szükséges.

Előzetes nevezés – részvételi szándék jelzése:

Előzetesen jelentkezni a futamot megelőző péntek 20 óráig lehet elektronikus formában a VGB weboldalán található jelentkezési lap kitöltésével, e-mailen, telefonon vagy péntek estig személyesen a pályán. Az előzetes nevezésnek tartalmaznia kell a nevet, az életkort, és a testtömeget.

Kategóriaválasztás:

Egy versenyző egy versenynapon több GP kategóriában is indulhat, ha nevezését elfogadják a szervezők, és van hely az adott kategóriában.

Amennyiben valaki nem éri el a választott súlykategóriájának alsó határát, úgy alkalmazhat súlyokat. A súlyokat a szervező biztosítja maximum 25 kg-ig a versenyzők részére, ezeket a gokarton elhelyezett súlytartókba kell beletenni. Ha nagyobb súlyra van szüksége a versenyzőnek a súlyhatár eléréséig, akkor azt a versenyzőnek kell megoldania a szervezőkkel egyeztetett módon (pl. súlyozott ülés, kéz-, vagy lábsúly).

A súlyozás során a versenyző segítséget kérhet a szervezőktől, akik azt mindenkinek felajánlják. Amennyiben a versenyző nem kívánja saját maga intézni a súlyozást, minden esetben jeleznie kell a szervezők felé igényét, ugyanis elmaradt súlyozás esetén büntetésben részesül.

Mérlegelés:

A mérleget a szervezők biztosítják, a versenyzőnek pedig lehetősége van a mérlegen ellenőrizni, hogy eléri-e a megfelelő súlyt. A mérlegelés helyét a szervező jelöli ki, és minden versenyző ugyanazon a helyen mérlegel. A mérlegelésnél a mérlegre több alkalommal is rá lehet állni, és a mért értéket minden versenyző köteles elfogadni. Ettől eltérni csak indokolt esetben lehetséges. A mérlegelésre a versenyek előtt kell megjelenni teljes felszerelésben a szervezőknél, akik ekkor jelölik meg, hogy a nevezett kategóriákhoz kell-e, és ha igen, mennyi plusz súlyt kell a versenyzőknek a futamokra elhelyezni a gokartokban. A mérlegelés mindig a versenyek előtt történik, a súlyok meglétét a vezető bíró ellenőrzi közvetlenül az időmérő és a futamok startja előtt a rajtrácson. A mérlegelésnél történő szándékos megtévesztés futamokról történő kizárással büntethető.

 

 Időtartamok:

A nevezési díj az alábbiakat tartalmazza GP kategóriákban:

Időmérő Q1: 3 mért kör (kategórián belül ugyanazzal a gokarttal)
Időmérő Q2: 1 mért kör (kategóriánként 5 versenyző jut be a Q2-be)

Versenytáv:  43 kör (+2 felvezető)

A nevezési díj az alábbiakat tartalmazza Challenge kategóriában:

Időmérő Q1: 3 perc/min.4 kör (különböző gokartokkal)

Időmérő Q2: 2 mért kör (5 versenyző, cserélt gokarttal)

Versenytáv:  31 kör (+2 felvezető)

A futamok körszámai a pályák nyomvonalainak változásától nem függnek.

Versenynap közelítő időterve*:

8:15 – 8:45 : érkezés, nevezés
8:25 – 9:35 : szabadedzések
9:40 – 10:25 : időmérők
10:30 – 10:40 : versenyzői eligazítás
10:45 – től: a kategóriák futamai

Minden versenyzőnek legkésőbb 9:00-ra meg kell érkeznie, hogy leadja nevezését és felkészüljön az időmérőre.

Kérünk minden versenyzőt, hogy időben érkezzen meg a versenynapra, hogy a szabadedzéseket követően azonnal kezdeni tudjuk az időmérőt. Az időmérő edzést legkésőbb 9:45-kor, a versenyeket 10:45-kor elkezdjük.

*A tavaszi (max. első 2 futam) és őszi időszakokban (óraátállítás előtt-után) a versenyek kezdete a fent megjelölt időpontoktól jelentősen eltérhetnek. Minden esetben érdemes tájékozódni a verseny pontos időpontjáról az elérhetőségeken, illetve figyelni a honlapon és facebookon közzétett tájékoztatóinkat!

Szabadedzések:

A nevezésen kívül lehetősége van minden versenyzőnek külön szabadedzéseken indulnia az időmérő edzést megelőzően. A szabadedzésekre történő jelentkezéseket előzetesen be kell nyújtani a szervezőknél. Indokolt esetben a szabadedzések köridejei alapján (biztonsági okokból) a szervezők megtagadhatnak versenyzői indulást a futamon.

A szabadedzések alatt minden versenyzőnek kötelező a biztonsági szabályzat és a korrekt versenyzői magatartás betartása!

Szabadedzéseken tapasztalt szabálytalanságok, sportszerűtlenségek alapján is kioszthatunk figyelmeztetésektől kezdve akár kizárásig terjedő büntetéseket. A hétközi és szombati napokon is kedvezményes edzéscsomagokat biztosítanak a szervezők.

Versenyzői eligazítás:

Az utolsó szabadedzés vagy az első verseny előtt eligazítás tart a vezető bíró, ahol tájékoztatja a résztvevőket az időmérő és a verseny menetéről, és a szabályzat legfontosabb pontjairól. Továbbá itt lehetőség van a versenyzőknek kérdéseket feltenni és a szervezőkkel nyíltan konzultálva megbeszélni a felmerült észrevételeket. Az eligazításon minden indulónak kötelező részt venni! Aki nem vesz részt az eligazításon, és a későbbi esetleges szabálytalankodása az információhiányára vezethető vissza, nem kerül más elbírálás alá, mint a többi versenyző. Adott esetben figyelmeztetésben vagy további büntetésben is részesülhet az adott versenyző.

Időmérő:

Az időmérő közvetlenül az utolsó szabadedzés után kezdődik üzem meleg gokartokkal.

A GP kategóriákon belül ugyanazzal a gokarttal történik az időmérőzés, tehát az azonos súlykategóriában indulók egymás után, egymást váltva köröznek a pole pozícióért. A 4 GP kategória 4 gokartja egyszerre időmérőzik a pályán, megfelelő távolságban indítva egymástól a versenyzőket.

Minden versenyző 3 gyors kört tesz meg a pályán, majd az adott résztvevő legjobb körét jegyezzük be a Q1-es kvalifikációs körének. Akinél ez az időeredmény az adott kategória 5 legjobbja között van, az indulhat a Q2-ben, ahol egy másik gokarttal csupán 1 kör áll rendelkezésre a pole pozíció megszerzésére.
Az évad első időmérő edzésén az időmérőzés sorrendje sorsolással történik, a második versenytől kezdve a bajnokság sorrendjében időmérőznek a versenyzők. Az a versenyző kezdi az időmérőt, aki vezeti a bajnokságot. Az újonnan belépő versenyzők utolsóként időmérőznek random sorrendben.

A Challenge kategória időmérőjének első etapjában 3 perc áll rendelkezésre minden résztvevőnek, hogy a Q2-be jutva küzdjön meg a pole pozícióért. A Challenge kategóriában az indulók egyszerre időmérőznek, és mindenkinek kötelező a kék zászlót betartva elengedni a gyorsabb versenyzőt. Sorsolással döntjük el, hogy a Q1-ben ki melyik gokarttal időmérőzik. A sorsoláson random módon mindenki húz egy gokartot a kalapból. A Q2-be 5 versenyző jut be, és gokartcsere után köztük dől el, hogy a futamon ki indulhat az első helyről. A Q2-es gokartcsere során a Q1-es leggyorsabb pilóta húz egy új gokartot, majd a további 4 versenyző is ilyen sorrendben húz egy másik gépet.

Minden kategóriában a pole pozíciót szerző versenyzők + 2 pontot kapnak a bajnoki pontjaik mellé. A súlyozást minden versenyzőnek kérnie kell a szervezőktől. A versenyzőtől elvárt magatartás, hogy segítsék az időmérő gyors, gördülékeny lebonyolítását, így ha valaki elmulasztja a súlyok berakását, és segítséget sem kér a szervezőktől, hátrasorolással is büntethető, de minimum 2 rajtpozíciós büntetést kap. Az időmérő alatt folyamatos kék zászló van érvényben, tehát amennyiben valakit utolér egy másik időmérőzőt, kötelezően el kell engednie. Szigorúan TILOS szándékosan feltartani a versenyzőtársat! A szándékosság megítéléséről kizárólag a bírók döntenek. Aki megszegi a szabályt, hátrasorolással is büntethető.

Műszaki hiba:

Műszaki hiba esetén, ha kevesebb mint 3 versenyző időmérőzött még a kategóriában, és a gokartot nem lehet megjavítani perceken belül, úgy az adott kategória időmérő edzését másik géppel újraindítjuk. Abban az esetben, ha az adott kategóriában legalább 3 versenyző már megfutotta az időmérős köreit, az adott kategória időmérőjét nem indítjuk újra, hanem a csere géppel kell folytatni a többi versenyzőnek. Nem számít műszaki hibának, ha a versenyző, az általa magával vitt felszerelés (súly, öltözet, ülés, pedál) miatt nem tudja versenytempóban teljesíteni az időmérő edzést, vagy nem tudja befejezni azt. Amennyiben az időmérő edzés közben megváltoznak a körülmények (pl. elered eső, felszárad a pálya), az időmérő edzés NEM kerül újra indításra. Amennyiben a körülmények miatt félbe kell szakítani, akkor a folytatáskor nem futhatja senki sem újra a köreit, az időmérő a félbeszakítás előtti állapotról folytatódik. Ha a futam elhalasztásra kerül, úgy arra külön szabályzás vonatkozik (lásd lejjebb).

Rajtprocedúra:

A versenyzők 2 felvezető kör megtétele után felállnak az időmérő edzésen elért rajtkockába. Amíg a versenyzők felállnak a rajtrácsra, a rajtlámpa három piros világítóteste közül az első nagy piros folyamatosan világít. A rajtfelállást elhibázó versenyzőt (egy újabb felvezető kör után) a legutolsó rajtpozícióba soroljuk! Az újabb felvezető kör már beletartozik a verseny körszámaiba. A fordított pályairány startjánál kanyarból rajtoló versenyzőnek lehetősége van arra, hogy gokartjával kedvezőbb szögben álljon fel a rajtvonalhoz, mint ahogy a felfestés jelzi. Az eltérés mértékét a vezető bíró határozza meg, amelyről az eligazításon tájékoztatja a versenyzőket. A rajtot felügyelő vezetőbíró meggyőződik arról, hogy a versenyzők készen állnak a rajtra, illetve senki nem tartózkodik a pályán a versenyzőkön kívül, majd zöld zászlóval jelet ad a rajt megkezdésére. Rajtnál a versenyzőknek TILOS a gokart kerekeinek megfogása bármely testrészükkel. A rajtjel előtt TILOS a gázpedál és a fékpedál együttes nyomása, ezzel előnyt szerezve a startnál. Továbbá TILOS a rajtnál (is) a gokart motorjához hátranyúlni, illetve a kezet rátenni. Amennyiben egy versenyző tiltott módon szerez előnyt vagy pozíciót másik indulóval/indulókkal szemben, a verseny első körében a vezetőbíró jelzésére köteles visszaadni a helyet. Ha valaki egyértelműen kiugrik a rajtnál, nem rendelünk el új rajtot. Amennyiben a startnál kiugrott versenyző pozíciót szerzett 1 vagy 2 több indulóval szemben, az első körben köteles a vezetőbíró jelzésére visszaadni azt. Amennyiben a rajtot követő első körben olyan ütközés történik, ami miatt valaki önhibáján kívül jelentős hátrányba kerül, új rajt rendelhető el. Ennek megítélése és eldöntése a rajtot felügyelő bíró hatásköre. A rajtot hasonló probléma miatt maximum kétszer lehet megismételni, a 3. rajt végleges. Nem kötelező új rajtot elrendelni, amennyiben a versenyző saját hibájából kerül hátrányba. Új rajt esetén az előzőleg lefutott körök a teljes távból levonásra kerülnek. A vezető bíró akkor is rendelhet el új rajtot, ha – pl. a pálya adottságainak köszönhetően – nem látta azt az eseményt, ami miatt valaki jelentős hátrányba került. Amennyiben a rajtot felügyelő bíró úgy ítéli meg, hogy új rajtot rendel el, az első körben piros zászlóval jelzi a versenyzőknek, hogy ismét fel kell állniuk a rajtrácsra az eredeti sorrendben. A megismételt rajtfelállásnál is érvényesek a rajtfelállást elhibázókra vonatkozó szabályok. A megismételt rajtnál rajtbüntetés is kiosztható, amennyiben egyértelmű szabálytalanság miatt kellett piros zászlóval inteni. Ha valamely versenyző pozícióvesztés vagy egyéb okok miatt szándékosan okoz balesetet, hogy új rajtot rendeljenek el, hátrasorolással büntethető. Súlyosabb esetben akár kizárással is szankcionálható az ilyen vagy ehhez hasonló sportszerűtlen magatartás.

 

Rajtoltató lámpa működése:

 A rajtrácsra felállás végéig a nagy piros lámpa világít. Amikor már mindenki elfoglalta a helyét, akkor a második és harmadik piros lámpa is bekapcsol jelezve, hogy kb. 4-5 másodpercen belül valamikor elalszanak a lámpák. A lámpák együttes kialvásakor történik a rajt!  Amennyiben valamelyik versenyző elrontja a rajtfelállást, a nagy piros lámpa kialvásával jelezzük (sárga zászlóval együtt), hogy újabb felvezető körre kerül sor, amely során a hibázó versenyző a mezőny végére kerül.

Verseny:

A versenyzők kategóriánként maximum 9-en, kizárólag A-döntőben állnak rajthoz. A rajtpozíciókat az időmérő edzés végeredményének határozza meg.

A versenytáv GP1, GP2, GP3, GP4 kategóriában 43 kör, a Challenge kategóriában 31 kör, mindkét esetben előtte 2 kör felvezető, utána pedig 1 kör levezető van. A versenyen az utolsó 5 kört, majd az utolsó kört minden versenyzőnek táblával jelzi a fő bokszban segítő bíró. Leintés utáni levezető körön már TILOS versenytempóban haladni. Az a versenyző, aki leintés után versenytempóban közlekedik, és megzavarja a még versenyző társát/társait, minimum figyelmeztetésben, de hátrasorolásos büntetésben is részesülhet.

Ha egy adott kategóriában nem indul legalább 6 versenyző, az adott kategória nem kerül megrendezésre.

Az adott futam során a GP kategóriákban 2 alkalommal, a Challenge kategóriában 1 alkalommal minden versenyzőnek kötelezően ki kell állnia a pálya mellett erre külön kialakított bokszutcába. A bokszkiállást speciális lámpás készülék segítségével bonyolítják le a versenyzők. Minden versenyzőnek lehetősége van bónusz bokszkiállásokat is végrehajtania a verseny során abban az esetben, ha a kötelező kiállás(ai)t szabályosan elvégezte.

Az a versenyző, aki a kötelező(kö)n kívüli 1 szabályos BÓNUSZ bokszkiállást is elvégez, +4 pontot kap.

 

Géphúzás versenyre:

A gokartok választása sorsolással dől el. Először mindig az adott kategória időmérőjének első helyezettje húzhat, utána a második, harmadik stb. A sorsolás mindig közvetlenül az adott kategória futama előtt történik. A sorsolásról hiányzó versenyző helyett hozzátartozója/kísérője is húzhat gépet. Aki a sorsolásról hiányzik, és nincs kísérője (vagy nem vállalja a géphúzást), a futamon a sorsolás végén maradt gokarttal vesz részt.

Idén is bekerül “Joker gép” a húzható gokartok közé, ami azt jelenti, hogy aki ezt húzza, az addig ki nem húzott gokartok közül szabadon választhat.

 

Bokszkiállás lebonyolítása:

Minden versenyzőnek a GP kategóriák futamain 2 kötelező bokszkiállást el kell végeznie. A Challenge kategóriában 1 kötelező bokszkiállás van. A verseny első és utolsó körében nem szabályos a bokszkiállás. Ha valaki az első, vagy az utolsó körben bonyolítja le a bokszkiállást, az érvénytelennek minősül. Az a versenyző, aki nem megy ki a bokszba minimum 1 alkalommal (GP kategóriákban 2 alkalommal) a verseny során, automatikusan a mezőny végére történő hátrasorolásos büntetésben részesül. Ha több versenyző nem áll ki, akkor az időmérő eredménye a mérvadó a végső sorrendnél.

A kötelező bokszkiállásra létrehozott bokszutca (biztonsági okok miatt) a pályavonal mellett kerül kialakításra csak a VGB Grand Prix és Challenge versenyeire. Az a versenyző, akinek az adott körben szándékában áll végrehajtania a kiállást, legkésőbb a bokszutcát megelőző kanyarban egyértelmű kézfeltartással jeleznie kell kiállási szándékát. Az a résztvevő, aki elmulasztja egyértelműen jelezni kiállási szándékát, büntetésben részesül, és a verseny végén min. 1 pozícióval hátrább sorolandó, kivéve ha még egy alkalommal szabályosan elvégezve kiáll a bokszba (az elhibázott kiállást újra elvégezve). A bokszutcában egyszerre többen is elférnek, viszont a hátrább álló versenyző egyértelműen nagy hátrányt szerez, ha más versenyzővel együtt áll ki a bokszba, ugyanis a saját idejét is meg kell várnia a zöld jelzésig. A bokszutcában történő ütközés kiemelten veszélyesnek minősül, ezért az a versenyző, aki szándékosan ütközik, minden esetben kifejezetten súlyos büntetésben részesül. Hátrasorolással, pontlevonással és súlyosabb esetben kizárással is szankcionálható a sportszerűtlen versenyző.

A bokszutcába érkező versenyzőnek egy speciális lámpás készüléknél meg kell állnia (a lámpa beérkezéskor zölden jelez), ahol egy gomb megnyomásával pirosra kapcsolja át a lámpát. A készüléknél való megállásnál a versenyzőknek figyelnie kell az ott elhelyezett bójára, hogy nehogy hozzáérjenek. Ez a bója azt segíti, hogy a pilóta ne szaladjon túl az aktiváló gombon, és szabályosan elvégezhesse a kiállást. Annak az indulónak, aki ehhez a bójához hozzáér vagy felborítja, újra el kell végeznie a kötelező bokszkiállását.

A szervezők által minden futamon előre beprogramozott időzítéssel a bokszutcai lámpa 5-10 másodperc közötti időtartam után átvált zöldre, és a versenyző kihajthat a bokszból. A bokszból kihajtva nem szabad átlépni a segítő vonalat, ami a biztonságos pályára való visszatérést szolgálja. Mindig a pályán haladó versenyző(k)nek van elsőbbsége a bokszból visszatérővel szemben! Az a résztvevő, aki a bokszból kihajtva átlépi  a segítő vonalat, büntetésben részesül, és a verseny végén 1 pozícióval hátrább sorolandó, kivéve ha még egy alkalommal szabályosan elvégezve kiáll a bokszba.

Amennyiben egyszerre többen érkeznek be a bokszutcába, minden versenyzőnek sorban meg kell állnia a lámpás készüléknél, és a gomb megnyomásával aktiválnia a lámpa átváltását, majd a zöld jelzést megvárnia. A hatalmas időveszteség miatt javasoljuk, hogy egyszerre csak 1 versenyző álljon ki a bokszba, ami az egyértelmű kézjelzés, illetve a lámpa aktuális színének figyelemmel követésével érhető el.

Az a versenyző, aki túl nagy tempóval érkezik be a bokszba, és emiatt elüti bokszban elhelyezett bóját, újra el kell végeznie a kiállást, egészen addig, amíg szabályosan nem tudja elvégezni azt. A gokartból kiszállni szigorúan TILOS, ilyen esetben automatikusan 3 pozíció hátrasorolással vagy kizárással büntetendő a versenyt követően.

Abban az esetben, ha a versenyző szabályosan érkezik meg a bokszba, aktiválja a készüléket, azonban hamarabb indul vissza a pályára, mint ahogy a lámpa zöldre váltana, a verseny végén 3 pozícióval hátrább sorolandó, kivéve ha még egy alkalommal szabályosan elvégezve kiáll a bokszba.

Van lehetőség további BÓNUSZ bokszkiállásra a futamokon, amelyekért plusz pontokat kapnak a versenyzők. Ezek a bónusz kiállások NEM kötelezőek, de sokat érnek. Egy szabályosan kivitelezett BÓNUSZ bokszkiállásért + 4 pontot kapnak minden kategóriában a versenyzők.

Különleges félbeszakítás:

Ha a versenyen különleges esemény történik, és bárki testi épsége tartósan veszélyben van (vagy csak a sérülés gyanúja felmerül), vagy a verseny lebonyolítását bármi akadályozza, akkor a futamot piros zászlóval le kell állítani, amit a vezető bíró ítél meg. Ha a mezőny élén haladó versenyző teljesítette a futam 75 %-át (GP-32 kör, Challenge-23), úgy a rendezők nem kötelesek új rajtot elrendelni, a körszámláló szerinti utolsó kör alapján végeredmény hirdethető. Ha a vezetőbíró a többi rendezővel való egyeztetés után új rajtot rendel el, a mezőnynek a körszámláló szerinti utolsó feljegyzett kör alapján kell elrajtolnia. A körhátrányban lévő versenyzőknek megmarad a körhátránya. Ha az első 2 kör után történik műszaki probléma, akkor a verseny nem állítható le, a versenyző – amennyiben nem tud újraindulni a gokarttal – feladni kényszerül a futamot. Ha rendelkezésre áll másik gokart, akkor a versenyző eldöntheti, hogy folytatja-e versenyt. A verseny 50%-ának (22 kör és 15 kör) megtétele után nevezési díj nem jár vissza, alatta pedig csak részarányosan. A rajtot követően a verseny első körében különleges esemény miatt félbeszakítható a futam, és új rajt rendelhető el. Ennek megítélése, és eldöntése kizárólag a vezető bíró hatásköre. Döntését minden esetben el kell fogadniuk a versenyzőknek. Különleges eseménynek számít a legalább 3 versenyző összeakadása/falba szorulása, a rajt pillanatában lefulladó gokart, bármilyen baleset, amely során egyértelmű vagy csak feltételezhető a versenyző sérülése, a lebonyolítást akadályozó bármilyen atrocitás/közjáték, illetve további egyéb esetek, amely során saját hibán kívüli jelentős pozícióvesztést szenved el versenyző. Amennyiben szabálytalanság történik, hiába rendel el a vezető bíró új rajtot, az eset kivizsgálható, és a szabálytalankodó rajtbüntetéssel büntethető.

A futam elhalasztása:

Szélsőséges időjárási körülmények, vagy előre nem várt különleges események miatt a szervezők a futamot törölhetik vagy félbeszakíthatják. Amennyiben törlik, úgy a futam nem kerül megrendezésre egy későbbi időpontban.

Elhalasztás esetén a szervezők egy későbbi időpontot jelölnek ki az elmaradt futam megrendezésére. Ebben az esetben a nevezési díj nem jár vissza.

Elhalasztás esetén:
Amennyiben a kategórián belül nincs minden versenyzőnek mért köre az időmérő edzésen, úgy a megismételt futamon mindenkinek újra kell teljesíteni az időmérő edzést.

Kategóriák értékelése:

Minden kategória külön értékelendő.
Amennyiben egy kategóriában nincs meg a minimális nevezőszám ( 6 fő ), úgy az külön nem kerül megrendezésre, azonban más kategóriával adott esetben összevonható, és a futamon elért pontok 50%-a kerül kiosztásra.

 Pontozás:

Pontozás 1-től a 9. helyezésig történik (lásd mellékelt pontozás-táblázat). Bármely előre nem látható probléma miatt történő kiesés (géphiba, benzinprobléma), vagy hátrányba kerülés (egy másik versenyző szabálytalankodása) esetén sem kompenzálhatóak a pontok, senki sem kaphat több pontot, mint ahányadik helyen célba ért. Kivétel, ha valamely versenyző kizárásra kerül vagy hátrasorolással van büntetve, és így az utána következők előre ugranak egy helyet.

Az adott kategória futamai során a pole pozíciót szerző versenyző + 2 pontot kap, a bónusz bokszkiállásért további 4 pontot zsebel be, amelyek a helyezésért kapott pontjaihoz hozzáadódnak.

Az év végi értékelés kategóriánként történik. Ha egy versenyző az év folyamán több kategóriában is indult, úgy kategóriánként, külön kerül értékelésre.

A bajnokság végső sorrendje az év folyamán megszerzett pontok összessége alapján dől el, úgy, hogy a megrendezett 13 futamnak a legjobb 12 eredménye számít bele. Amennyiben egy futamot törölni kell és így 12 futam kerül megrendezésre, úgy az év végi értékelésbe csak 11 futam eredménye számít. Ha két futamot is törölni kell, mind a 11 verseny eredményei beleszámítanak az összetett értékelésbe.

Összetett pontegyenlőség esetén a következők pontokon kell végigvenni, amíg nincs jobb eredmény:
– több győzelem
– több második hely
– több harmadik hely
– a versenyeken szerzett jobb helyezések száma
– az időmérőkön szerzett jobb helyezések száma
– eldobás nélküli pontszám

Pontszámítás:

1.   helyezés: 25 pont
2.   helyezés: 19 pont
3.   helyezés: 15 pont
4.    helyezés: 12 pont
5.    helyezés: 9 pont
6.    helyezés: 7 pont
7.    helyezés: 5 pont
8.    helyezés: 3 pont
9.    helyezés: 1 pont

Plusz pontok:

Pole pozíció: +2 pont
Bónusz bokszkiállás: +4 pont

 

Általános szabályok:

Gokart Sport Vác - biztonsági szabályzat

A biztonsági szabályzat megsértése minimum figyelmeztetést, súlyosabb esetekben kizárást és eltiltást vonhat maga után!

Viselkedés a pályán:

A pálya vonalán mindenhol szigorúan tilos a szándékos lökés! A szándékos lökés megítélése a bírók feladata.

A pályavonalon kialakított bokszutca területe (a jelzőkészülék és a bíró helye miatt) kiemelten veszélyes zóna, ahol a szándékos lökés azonnali kizárással szankcionálható.

A pályavonalon történő szándékos lökést minimum hátrasorolással, súlyosabb esetben kizárással szankcionáljuk!

A zászlójelzések ismerete szükséges:
– Kék zászló (betartva): gyorsabb versenyzők közelednek mögötted, készülj fel az elengedésre.
– Kék zászló (lengetett): Gyorsabb versenyzők mögötted, engedd el! A kék zászló mindig a leköröző előtt lévő lekörözendő versenyzőnek szól. A kék zászló hatálya alatt tilos a pozíciószerzés.
– Sárga zászló: veszély a pályán, készülj fel a kikerülésre. Előzni tilos, kivéve természetesen a kicsúszott versenyzőt. Hatálya a lengetés helyétől, az esemény helyéig, de maximum a fél pályán keresztül tart. Külön zászlóval nincs jelezve a sárga zászló hatályának feloldása.
– Piros zászló: A futam félbeszakítása. Aki meglátja a piros zászlót, annak ezt kézfeltartással jeleznie kell a mögötte jövőknek, lassítania kell, majd meg kell állnia. Ha nem indokolt, tilos azonnal, hirtelen megállni, ezzel balesetveszélyes helyzetet teremtve. A rajt utáni első kör során lengetett piros zászló új rajtot jelzi, tehát a kör végén újra az eredeti rajtsorrendben kell felállni a rajrácsra.
– Fekete-fehér zászló átlósan elválasztva+rajtszám: utolsó figyelmeztetés.
– Táblán bemutatott rajtszám: rajtkiugrásért bokszutca-áthajtásos büntetés.
– Fekete zászló + rajtszám: kizárás.
– Kockás zászló lengetve: időmérő, verseny vége.

Szabálytalan előzés és védekezés:

Szabálytalannak minősül a védő részéről:

1. – többszöri irányváltás (min.2), amellyel a támadót szabálytalanul lassításra és/vagy irányváltásra kényszeríti.
2. – irányváltás, és leszorítás, mely akkor történik, amikor a támadó a védő mellé ért (támadó gokartjának első kereke a védő hátsó kerekével már egy vonalban van)
3. – a támadó leszorítása, gumifalba szorítása, vagy a pályáról kivezetése
4. – indokolatlanul nagymértékű, vagy hirtelen fékezés a pálya bármely pontján, akadályozva a támadó mozgását

5. – a támadó felé irányuló szándékos ütközés, vagy ütközést kezdeményező, indokolatlan kormánymozdulat
6. – a féktávot (az indokoltnál hosszabbat is) a védő szabadon megválaszthatja, ezzel viszont lehetőséget teremt a mögötte haladónak a támadásra (lásd 1. és 2. pont), kanyart követő kigyorsításon történő indokolatlan fékezés viszont szabálytalannak minősül, és automatikusan pozícióvesztéssel jár

Szabálytalanság esetén minden esetben büntetésben részesül a vétkes versenyző, ami minimum figyelmeztetés, de hátrasorolással vagy kizárással is szankcionálható.

Szabálytalannak minősül a támadó részéről:

1. – a védő sorozatos lökdösése, tolása
2. – szándékos ütközés, kiforgatás
3. – a védő leszorítása
4. – előzés a pálya elhagyásával
5. – féktávon beesni és ütközni védekezési szándék megléte mellett (a védő már megkezdte a kanyarodást)
6. – az előzés során minimális fizikai kontakt történhet a két gokart között, de csak abban az esetben, ha a támadónak volt helye és ideje beérni a védő mellé (tehát nem a támadó csinált helyet magának) és a védő nem kényszerült ívének nagymértékű elhagyására, vagy az ütközés után a támadó mellé tud visszagyorsítani

Szabálytalanság esetén minden esetben büntetésben részesül a vétkes versenyző, ami minimum figyelmeztetés, de hátrasorolással vagy kizárással is szankcionálható.

Egyéb viselkedési normák a versenyen:

Tilos a leköröző versenyzők szándékos vagy figyelmetlenségből adódó jelentős akadályozása lekörözésnél (kék zászló)! Jelentős akadályozásnak minősül a cikázás, az ütközés keresése, az ütközés, a pálya közepén vagy belső ívén való haladás. A lekörözés akadályozása minden esetben büntetéssel jár, minimum figyelmeztetéssel, de kizárással is szankcionálható a vétkes versenyző.

Kipördülés esetén tilos a forgalommal szembe haladva lendületből visszafordulni. Ha egy versenyző kicsúszik, ütközik, gumifalba csúszik, és nem tudja folytatni a versenyt, feltartott kézzel kell jelezni. Kiszállni a gokartból a pálya teljes vonalán szigorúan TILOS! Kizárólag a versenybíró engedélyével szabad! Ennek megsértése minden esetben büntetést von maga után, kizárással és eltiltással is büntethető az adott versenyző.

Versenybe való visszakapcsolódáskor tilos feltartania a gyorsabban haladókat, amíg nem gyorsul fel versenytempóra, nem akadályozhatja a többieket.

Leintés után tilos versenytempóban közlekedni, a gokartból kiszállni, szándékosan megpördülni, az aszfaltcsíkot elhagyni vagy a bukósisakot levenni! Ezek megsértése minden esetben büntetést von maga után, és akár kizárással is büntethető az adott versenyző!

Tilos bármilyen verbális és/vagy fizikai agresszió kifejezése a másik versenyző vagy a lebonyolítást végző személy irányába, beleértve a vulgáris jelentésű kézjelzéseket is! Ilyen esetben minimum hátrasorolással, súlyos esetben kizárással és eltiltással büntethető az adott versenyző.

A szabálytalannak tűnő versenyszituációk megítélése és elbírálása kizárólag a versenybírók (elsősorban a vezetőbíró) hatásköre, amit köteles minden résztvevő elfogadni.

Büntetés mértéke:

A büntetés mértéke mindig az adott szituáció súlyosságától függ. A büntetés lehet: figyelmeztetés, egy vagy több hellyel történő hátrasorolás, a hátrányba kényszerített versenyző mögé sorolás, a futam utolsó helyére sorolás, kizárás, eltiltás. A szituáció súlyosságát a vezetőbíró dönti el (a többi bíróval és rendezővel való konzultáció után). Kizárás vagy eltiltás esetén nevezési díj nem térítendő vissza.

Figyelmeztetések:

Az idei évtől egyszeri szóbeli figyelmeztetés után bejegyzett figyelmeztetéseket kaphatnak a versenyzők, amelyeket összeadunk, és 3 figyelmeztetés után az összpontszámból 5 pont levonásával, további 3 figyelmeztetés után már további 10 pont levonásával szankcionálunk. A bejegyzett figyelmeztetések az összetett ponttáblázatban tekinthetők meg.

Az indulók figyelmeztetést kaphatnak a biztonsági szabályzat, az etikai szabályzat megsértéséért, valamint a pályán mutatott sportszerűtlen vagy figyelmetlen versenyzésért, már a szabadedzések során is.

A figyelmeztetés(ek) a következő verseny(ek)re érvényes(ek), ahol a legkisebb szabálytalanságoknál vagy kétes helyzetekben is komolyabb büntetésre számíthat az adott versenyző.

Határozott célunk, hogy a versenyzők tisztelettel álljanak a sporthoz, a többi résztvevőhöz, valamint a versenyt lebonyolítókhoz. Minden indulót a sportszerű versenyzésre és a szabályzat maximális betartására szeretnénk ösztönözni.

Viselkedés a bokszutcában:

A fő bokszba való behajtásnál a sebességet nagymértékben csökkenteni kell, maximum 5-6 km/órára és már időben kézfeltartással jelezni kell a többi versenyzőnek a kiállás tényét, valamint figyelni kell a segítő személyzet testi épségére. Az edzések és futamok utáni megállás a boksz utca túloldalán történik a behaladás sorrendjében. A boksz utcában tilos a nagy sebességű haladás. A nagy sebességgel érkező versenyző akár a szabadedzések alatt is büntethető figyelmeztetéssel vagy rajtbüntetéssel! A bokszutcában történő agresszív megmozdulások vagy szándékos ütközés esetén azonnali kizárással is szankcionálható(k) az adott versenyző(k).  A bokszban a gokartból kiszállni csak akkor szabad, ha már mindenki kiállt, és a gokartokat már leállítottuk! A bokszból kiállásnál a pályán érkező versenyzőnek van minden esetben elsőbbsége.

Egyéb viselkedési normák a rendezvényen:

A rendezvény ideje alatt tilos bármilyen szeszes italt és/vagy tudatmódosító szert fogyasztani. Aki alkoholt fogyaszt, vagy láthatóan/érezhetően korábban fogyasztott, az a nap további részében már nem ülhet bele a bajnokság gokartjaiba, a nevezési díj pedig nem kerül visszatérítésre. A versenyeinken nagy hangsúlyt fektetünk az egymás iránti tisztelet kihangsúlyozására mind a pályán, mind a pályán kívül. A rendezvények alatt, aki bármilyen vitás esetet tettlegességgel (vagy akár verbális agresszióval) próbál megoldani, az – ennek mértékétől függően – figyelmeztetéssel, kizárással, vagy akár a bajnokságból való végleges kitiltással büntethető. A versenyzőkhöz tartozó szurkolók, családtagok viselkedéséért is az adott versenyző szankcionálható.

Óvás:

Indokolt esetben óvást a verseny leintését követő 30 percig lehet benyújtani szóban 5000 Ft óvási díj ellenében. Az óvásokkal kapcsolatban a Szervezők hoznak döntést a versenyen látottak, az érintettekkel való konzultáció és a videofelvételek megtekintése után egy későbbi időpontban. A versenyről a szervezők nem készítenek külső felvételeket, kivéve egy-egy esetben a verseny első 2 köréről.
Kiemelten ajánlott a saját külső, vagy sisakkamerás felvétel készítése, ami az óvásnál nagyban segítheti az elbírálást. Amennyiben óvás történt, és a dobogós helyezések esetében nem hozható rövid időn belül egyértelmű döntés, úgy a díjak nem kerülnek kiosztásra, döntést pedig a szervezők a következő futamig hoznak, és utólag kapják meg serlegeiket a dobogón végzett versenyzők.

Utoljára módosítva: 2020.05.30.

Weboldalunk a látogató élményének javítását segítő "sütiket" használunk. Elfogadod? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás