websikehealthcheck
websikehealthcheck

Gokart Vác versenyszabályzat

Gokart Sport Vác versenyszabályzat

1. Részvételi feltételek

Azok a versenyzők, akik részt vesznek versenyeinken, nevezésükkel automatikusan elfogadják a szabályzatot, valamint a versenyzői eligazításon elhangzottakat.

Fontos, hogy minden induló ismerje és maradéktalanul betartsa az alábbi szabályokat. Továbbá elvárás, hogy a gokartokkal versenytempóban, biztonságosan tudjanak közlekedni a mezőnyben, ügyelve saját maguk és a többi versenyző testi épségére.

A versenyzők átlagtempójához képest maximum 10%-os eltérés (lassabb tempó) a megengedett. Azoknak a nevezőknek, akik először versenyeznek nálunk, kötelező részt venniük egy szabadedzésen, amely során megállapítható, hogy köridejük megfelel-e a követelményeknek. (Amennyiben a versenyző körideje nem felel meg az elvárásoknak, a nevezési díjat nem térítjük vissza, azonban egy másik alkalommal felhasználható gokartozásra.)

A részvétellel a versenyzők tudomásul veszik, hogy a sportesemény minden óvintézkedés ellenére fokozottan veszélyes, és ennek ismeretében állnak rajthoz.

A versenyeken mindenki saját felelősségére vesz részt, és a szervezőkkel szemben semmilyen követelést vagy kárigényt nem nyújthat be.
A 18 év alatti versenyzők szülői engedéllyel indulhatnak. Nevezéssel a szülők engedélyét elfogadottnak tekintjük.

A gyermek gokartok esetén a versenyzők minimális magassága 120 cm, míg a felnőtt gokartoknál 160 cm. Fontos, hogy hiába éri el valaki a minimális magasságot, ha a versenyvezetőség úgy ítéli meg, hogy nem képes biztonságosan, versenytempóban vezetni a gokartot, a szervezők megtagadhatják az indulás lehetőségét. Ez a szabály a 18 év feletti felnőtt versenyzőkre is vonatkozik. Kivételes esetekben a szervezők a magassági követelményektől eltérhetnek.

A felnőtt gokartok maximális terhelhetősége 120 kg.

Szándékos károkozás, illetve a szabályok megszegéséből eredő károk esetén az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli, és az érintett kizárását vonhatja maga után.

Versenyeinken kizárólag azok a versenyzők vehetnek részt, akiknek indulását a szervezők engedélyezték. Különösen fontos, hogy a résztvevők a sportszerűséget legalább olyan fontosnak tartsák, mint a jó eredmények elérését.

2. Biztonsági szabályzat

Az alábbi biztonsági szabályokat minden versenyzőnek és kísérőnek kötelező betartania:

  • A bokszban csak az a versenyző tartózkodhat, aki gokartozni indul, vagy a gokartozás befejeztével éppen távozik.
  • A boksz területére kizárólag akkor léphet be a gokartozni induló versenyző, ha már minden gokart visszatért és leállították a motorokat.
  • A bokszban csak akkor szállhat ki a versenyző a gokartjából, ha minden gokart visszatért, és a motorokat leállították.
  • A bokszban való tartózkodás során kötelező a bukósisak és a szükséges védőfelszerelések viselése.
  • A futamok alatt a biztonsági öv használata kötelező, kivéve az időmérőn.
  • A bokszban, a bokszutcában és a pályán a személyzeten kívül gyalogosan tartózkodni TILOS, még leállított motorok esetén is. Ez alól csak akkor van kivétel, ha a versenyzői eligazítás a pálya vonalán történik, és erre külön engedélyt adnak.
  • A pályán TILOS kiszállni a gokartból, kivéve az alábbi esetekben:
    • ha a versenyző műszaki hibás gokartból a bíró engedélyével átül a tartalék gépbe,
    • ha piros zászlós megszakítás után a bírók erre engedélyt adnak.
  • A pálya vonalán TILOS levenni a bukósisakot, erre semmilyen körülmények között nem adható engedély.
  • Minden versenyző számára kötelező sárga villogó vagy zászlós jelzés esetén azonnal lassítani, és a vészhelyzetet látható kézfelemeléssel jelezni a mögötte haladóknak.
  • TILOS a pályán menetiránnyal szemben közlekedni, még pár méteren keresztül is.
  • A pálya vonaláról a bokszutcába történő behajtást minden versenyző köteles látható kézjelzéssel jelezni a mögötte haladók számára.
  • A bokszutcában a megengedett legnagyobb sebesség 5 km/óra, amely egy gyalogos tempójának felel meg.
  • A versenyek idején a bírók a futamot figyelik, így nem tudnak külső hozzászólásokra vagy észrevételekre reagálni. Bármilyen zavaró bekiabálás, közbeszólás, vagy a futam akadályozása a versenyző azonnali kizárását vonhatja maga után.

3. Zászlójelzések és a jelzés alatti magatartás

  1. Sárga zászló/sárga villogó:
  • A pályán lévő veszélyt jelezi, ezért kötelező azonnal lassítani, fél tempót tartani, és felkészülni a kikerülésre vagy szükség esetén a megállásra.
  • Előzni szigorúan TILOS, kivéve a kicsúszott vagy elakadt versenyzőt.
  • A sárga zászló hatálya az egész pályára érvényes, kiegészítve a sárga villogókkal. A jelzés feloldása nincsen minden esetben külön zászlóval (zöld) jelezve, a lengetés vagy villogás egyszerűen megszűnik.
  • Aki sárga zászló hatálya alatt versenytempóban közlekedik, vagy ütközést okoz, minimum 2 pozícióbüntetést kap, súlyosabb esetben kizárjuk a versenyből.
  • Sárga zászló alatt kötelező az előtted haladóval megfelelő távolságot tartani, amennyiben ez látható, érzékelhető.
  1. Kék zászló:
  • Betartva: Gyorsabb versenyző(k) közelednek mögötted; készülj fel az elengedésre.
  • Lengetve: Gyorsabb versenyző(k) közvetlenül mögötted haladnak; azonnal engedd el őket.
  • A kék zászló mindig a lekörözés előtt álló versenyzőnek szól. Az elengedésre 2-3 kanyar türelmi időt adunk, utána feltartásnak minősítjük.
  • A kék zászló hatálya alatt tilos azonos körön belüli pozíciószerzést végrehajtani.
  1. Piros zászló:
  • A futam azonnali félbeszakítását jelzi.
  • A piros zászlót meglátó versenyző köteles kézfeltartással jelezni a mögötte haladóknak, lassítani, majd szükség szerint megállni.
  • Tilos azonnali, hirtelen fékezéssel megállni, mivel ezzel balesetveszélyes helyzetet teremthet.
  • Ha a rajt utáni első körben történik piros zászlós megszakítás, az új rajtot jelzi; a kör végén az eredeti rajtsorrendben kell felállni a rajtvonalhoz.
  1. Fekete-fehér zászló (átlósan elválasztva) + rajtszám:
  • Szabálytalan versenyzést és utolsó figyelmeztetést jelent.
  • Ha a versenyző továbbra is szabálytalanul versenyez, kizárjuk a futamból.
  1. Fekete zászló + rajtszám:
  • Kizárást jelez a futamból.
  • Akinek fekete zászlót mutatunk, köteles azonnal kiállni a versenyből.
  • Ha a versenyző nem áll ki, piros zászlóval megszakítjuk a versenyt, és eltiltást is kiszabhatunk rá.
  1. Kockás zászló (lengetve):
  • A futam végét jelzi.
  • A kockás zászlót követően tilos versenytempóban közlekedni, csúszkálni vagy megforogni.
  • A jelzés után egy levezető kör következik, amelyet követően a fő bokszba kell behajtani.
  • A levezető kör szabályainak megsértése (például gyors hajtás vagy ütközés) kizárással szankcionálható.

4. Védőfelszerelések

Minden indulónak kötelező a zárt bukósisak és a zárt cipő használata versenyeinken. A szervezők minden résztvevőnek biztosítanak zárt bukósisakot (maszkot), nyakvédőt.

A 18 éves kor alatti versenyzőknek kötelező a nyakvédő használata.

Nem kötelező, de ajánlott védőfelszerelések továbbá a versenyzői overál, bordavédő, a gokartos cipő és gokartos kesztyű.

Annak a versenyzőnek, aki nem tartja be a kötelező védőfelszerelések viselését, megtagadhatjuk az indulását!

5. Gokartok

A szervezők egységes műszaki állapotú SODI SR4 – GX 270ccm felnőtt és/vagy SODI LR4 / FUNKID – GX 200ccm gyermek gokartokat biztosítanak a versenyzők számára.

A nevezéssel a versenyzők elfogadják, hogy egy amatőr technikai sporteseményen vesznek részt, ahol a szervezők minden erőfeszítése ellenére előfordulhatnak műszaki hibák.

Továbbá tudomásul kell venniük, hogy nem lehetséges teljesen azonos műszaki jellemzőkkel rendelkező gokartokat biztosítani, mivel már a gyártás során is lehetnek eltérések a gokartvázak, motorok között. A használat során a motorok, vázak és gumik kopása szintén különböző mértékű. Ezért nem tudjuk biztosítani, hogy minden gokarton vadonatúj gumik legyenek a verseny előtt. Tapasztalataink szerint a versenyzők sem minden gokarttal tudnak ugyanolyan köridőt elérni, mivel a teljesítmény nagymértékben függ a vezetési rutintól és stílustól. Mindezek ellenére igyekszünk minden futam előtt a lehető legpontosabban összehangolni a gokartokat.

Kérünk, ha bármi rendellenességet tapasztalsz szabadedzések során a gokartban, azt mihamarabb jelezd felénk. Erre vonatkozó kifogásokat a szabadedzéseket követően nem tudunk elfogadni!

6. Mérlegelés

A mérleget a szervezők biztosítják és minden versenyző ugyanazon a helyen mérlegel.  A mérlegelés a regisztráció során történik, teljes versenyfelszerelésben. A nem kötelező felszerelések is beleszámítanak a mérlegelésbe (overál, beülő stb.) A mérlegelés után a szervezők megjelölik, hogy az adott kategóriában szükséges-e plusz súly használata, és ha igen, milyen mennyiségben. A plusz súly úgy kerül meghatározásra, hogy a versenyző súlya legalább elérje a kategóriához előírt minimumot. Csak a szervezők által biztosított (2,5 kg, 5 kg, 10 kg) vagy engedélyezett súlyok használhatók.

A mérlegelés során történő szándékos megtévesztés azonnali kizárást vonhat maga után.

7. Súlyozás

A súlyozást minden versenyzőnek kérnie kell a szervezőktől. A versenyzőtől elvárt magatartás, hogy segítsék a szabadedzések, időmérő és a verseny gyors, gördülékeny lebonyolítását. Amennyiben valaki elmulasztja a súlyok behelyezését, nem kér segítséget, vagy szándékosan félrevezeti a szervezőket, hátra sorolással büntethető.
A súlyozás 2,5 kg, 5 kg és 10 kg-os egységekkel történik. A felnőtt gokartba maximum 30 kg plusz súly helyezhető el. A gyermek flotta nem súlyozható.

8. Versenyzői eligazítás

Az utolsó szabadedzés vagy a versenynap első futama előtt kötelező versenyzői eligazítást tartunk. Ezen az eligazításon tájékoztatást adunk az időmérő és a verseny lebonyolításáról, a legfontosabb szabályokról, valamint a különleges vagy a szokásostól eltérő körülményekről. Az eligazítás lehetőséget biztosít a versenyzőknek arra, hogy kérdéseket tegyenek fel, illetve észrevételeiket megvitassák a szervezőkkel.

Fontos, hogy az eligazításon elhangozhatnak olyan szabályok, amelyek felülírják a jelen szabályzatot. Ilyen esetben az eligazításon ismertetett iránymutatások az érvényesek.

Az eligazításon való részvétel minden versenyző számára kötelező. Azok a versenyzők, akik nem vesznek részt, és a futamon szabálytalanságot követnek el, nem részesülnek eltérő elbírálásban az információ hiánya miatt.

9. Gokart húzás

A versenyen használt gokartok kiválasztása géphúzással történik. Elsőként mindig az adott kategória időmérőjének győztese húzhat gokartot, majd a második helyezett, és így tovább. (Ettől eltérő sorrendet csak a verseny hivatalos kiírása határozhat meg.)
Az egy napra eső több verseny során minden futamon más gokartot kell használni.

10. Szabadedzés

A verseny megkezdése előtt több szabadedzésre biztosítunk lehetőséget az aktuális árlista szerint. Ezek során a versenyzőknek lehetőségük van az esetlegesen felmerülő műszaki hibák jelzésére.
A szabadedzések alatt folyamatosan érvényben van a kék zászló szabály, még akkor is, ha a pályabíró nem mutatja azt fel a lassabb versenyzőknek. A kék és sárga zászló figyelmen kívül hagyása szabadedzés közben is súlyos szabálysértésnek minősül.

A szabadedzések során a versenyzők (egyértelmű kézjelzést követően) lassíthatnak vagy megállhatnak, és az időmérő szimulálásával megvárhatják a megfelelő pozíciót a folytatáshoz, elkerülve a feltartásokat.

Amennyiben a verseny során taktikai elemek – például bokszkiállás vagy joker kör – is lesznek, azok a szabadedzésen már kipróbálhatók és gyakorolhatók.

11. Időmérő

Az időmérő sorrendje a bajnokság állása alapján történik. Az új belépők sorsolás alapján a mezőny végére kerülnek. (A teszt és az 1. forduló időmérője az előző bajnokság sorrendje szerint zajlik.)

Minden versenyző ugyanazzal a gokarttal teljesíti a mért köröket. Több kategória esetén a kategóriák egyszerre teljesítik az időmérőt a pályán, egymástól később indítva, értelemszerűen két különböző gokarttal.

Gokart meghibásodása esetén másik gokartot biztosítunk. Amennyiben a kategória versenyzőinek kevesebb mint 50%-a teljesítette az időmérőt, az időmérőt újraindítjuk. Ha a versenyzők több mint 50%-a már befejezte az időmérést, a fennmaradó versenyzők az új, másik gokarttal teljesítik a köröket.

Az időmérő a leintésig tart. Az időmérő rendszer hibázása esetén előfordulhat, hogy a kiírtnál több kört kell teljesíteni. Ekkor a meghatározott körszámot a sorban egymást követő, hibátlanul mért körök alapján számítjuk.

12. Verseny

A versenytávot általában percben határozzuk meg, de az adott körülményekhez (például eső) és a pálya nyomvonalának hosszához igazodva előre meghatározott körszámban zajlik.
A verseny előtt a rajttól függően egy vagy két felvezető kört kell megtenni, a verseny után pedig egy levezető kört.
Az utolsó 5 kört a fő bokszban segítő bíró táblával jelzi minden versenyző számára.
A leintést követő levezető körben TILOS versenytempóban haladni.

12.1. Rajtprocedúra álló rajttal

A versenyzőknek egy felvezető kör megtétele után az időmérőn elért rajthelyre kell felállniuk.
A felvezető kör végéig, illetve a rajtrácsra való felállás befejezéséig sárga villogó van érvényben. A villogó jelzés ellenére a versenyzők pozíciót cserélhetnek egymás között a rajtsorrend felvétele érdekében.
Miután a versenyzők többsége elfoglalta a helyét, a villogók kialszanak. Szabályos felállásnál a gokart első ütköző keretének a rajtrácson belül kell lennie.
Amikor a rajtot felügyelő bíró meggyőződik arról, hogy mindenki készen áll, zöld zászlóval jelez a lámpák felkapcsolására és a rajt megkezdésére.
A rajtvonalnál elhelyezkedő három piros lámpa egymás után felvillan, együtt világít, majd 1-6 másodpercen belül kialszik. A lámpák kialvása jelzi a rajtot, ekkor a versenyzők azonnal elindulhatnak.

Amennyiben valamelyik versenyző elrontja a rajtfelállást, a vezető versenybíró jelez, hogy újabb felvezető körre kerül sor. Új rajt esetén az előzőleg megtett körök levonásra kerülnek a teljes távból.

A rajtnál a versenyzőknek TILOS a gokart kerekeit megérinteni bármely testrészükkel. A rajtjel előtt tilos a gázpedál és a fékpedál együttes használata, mivel ez előnyt jelentene a startnál. Továbbá TILOS hátra nyúlni a gokart motorjához vagy a motorburkolatra tenni a kezet. A rajtjel előtt tilos akár minimálisan is megmozdítani a gokartot.

Ha valaki egyértelműen kiugrik a rajtnál, nem rendelünk el automatikusan új rajtot. Ha a kiugrott versenyző 1-2 versenyzővel szemben pozíciót szerzett, az első körben köteles a bíró jelzésére visszaadni azt.

12.2. Rajtprocedúra gördülő rajttal

A gördülő rajtot két felvezető kör előzi meg. Az első körben fel kell venni a rajtsorrendet, a második körben pedig a versenyzőknek egymást követve, pozíciójukat megtartva kell haladniuk. A sárga villogó a második kör második feléig érvényben van, majd kialszik.

A szabályos gördülő rajtnál fontos, hogy a rajtvonalig a mezőny libasorban haladjon, fél gokart távolságot tartva egymástól. Tilos az előzés a zöld zászló jelzésig.  A gördülő rajtot vezető versenyzőnek lassú tempóban kell vezetnie a mezőnyt.

Ha a gördülő rajt szabályosan zajlik, a pályabíró a rajtvonalnál zöld zászló lengetésével jelzi a rajt megkezdését.
Szabálytalan gördülő rajt esetén a pályabíró kitartva hagyja a zöld zászlót (nem kezdi lengetni), majd néhány másodperc múlva sárga villogó jelzi az új felvezető kört. A kör végén ismét gördülő rajt indul. Új rajt esetén az előzőleg megtett körök levonásra kerülnek a teljes távból.

12.3. Megszakítás a rajtot követően

Ha a rajtot követő első körben olyan ütközés történik, amely miatt valaki önhibáján kívül jelentős hátrányba kerül (legalább 2 pozíciót veszít), piros zászlóval új rajt rendelhető el. Hasonló probléma miatt a rajtot legfeljebb kétszer lehet megismételni, a harmadik rajt végleges.
Megszakítás után a mezőnynek ismét el kell végezni a rajtprocedúrát az eredeti rajtsorrend szerint.

Nem rendelünk el új rajtot, ha a versenyző saját hibájából vagy szabályos versenyhelyzet miatt kerül hátrányba. Új rajt esetén a megtett körök levonásra kerülhetnek a teljes távból.

A kijelölt döntőbíró akkor is elrendelhet új rajtot, ha például a pálya adottságai miatt nem látta azt az eseményt, amely jelentős hátrányt okozott egy versenyzőnek.

12.4. Bokszkiállás

Amennyiben a versenykiírás tartalmazza, a futam során minden versenyzőnek egy kötelező, szabályos bokszkiállást kell végrehajtania.
A bokszutcába érkező versenyzőnek meg kell állnia egy speciális lámpás készüléknél (a lámpa beérkezéskor zölden jelez), majd egy gomb megnyomásával pirosra kapcsolja át a lámpát. Pár másodperc elteltével automatikusan zöldre vált, ekkor a versenyző kihajthat a bokszutcából.
Ha a pilóta hamarabb indul vissza a pályára, mint ahogy a lámpa zöldre váltana, a kiállása automatikusan érvénytelennek minősül.
A bokszutcában várakozva TILOS a gokartból kinyúlni, minimálisan is gurítani, illetve a két pedált használva előnyt szerezni a többi versenyzővel szemben.

A verseny első és utolsó körében nem szabályos a bokszkiállás. Ha valaki az első körben hajtja végre a bokszkiállást, az érvénytelen, és újra végre kell hajtania. Az a versenyző, aki az utolsó körben vagy nem hajt végre legalább egy bokszkiállást a verseny során, automatikusan a mezőny végére soroljuk. Ha több versenyző sem teljesíti a kötelező bokszkiállást, köztük a befutási sorrend dönti el a végső sorrendet.

A kötelező bokszkiállásra kijelölt bokszutca biztonsági okokból a pálya mellett kerül kialakításra. Az a versenyző, aki bokszkiállást kíván végrehajtani, legkésőbb a bokszutcát megelőző kanyarban egyértelmű kézfeltartással jelezze szándékát (az eligazításon elhangzottak alapján).

A bokszutca bejáratát és kijáratát krétavonalak jelzik. A bokszba történő be- és kihajtáskor tilos átlépni a segítő vonalat, amely a biztonságos pályáról való letérést és visszatérést szolgálja. Ha a versenyző minimum két kerékkel áthalad a segítő vonalon, a kiállása automatikusan érvénytelen lesz.

A lámpás készüléknél megállva a versenyzőknek figyelniük kell az ott elhelyezett bójára, hogy ne érjenek hozzá. A bója segít abban, hogy a versenyző ne haladjon túl az aktiváló gombon, és szabályosan végezze el a kiállást. A bója eltolása vagy fellökése automatikusan érvénytelenné teszi a kiállást.

A bokszutcában egyszerre több versenyző is elfér egymás mögött, azonban a hátrább lévő versenyző hátrányba kerülhet, ha más versenyzővel egyszerre hajt be a bokszba, mivel mindkettőjük idejét meg kell várniuk a zöld jelzésig. A bokszutcában történt ütközést kiemelten veszélyesnek tekintjük, ezért a szándékosan vagy figyelmetlenségből ütköző versenyző kizárható a versenyből.

Az időveszteség elkerülése érdekében javasoljuk, hogy egyszerre csak egy versenyző hajtson be a bokszutcába. A torlódás elkerülése érdekében a kézjeleket és a bokszutcában lévő mozgásokat figyelni kell. Ha a versenyző úgy érzi, hogy a bokszba hajtással hátrányba kerülne, kézjelzése ellenére kint maradhat a pályán. Ebben az esetben azonban ügyelnie kell arra, hogy az ideális nyomvonalról letérve úgy térjen vissza a pályára, hogy ne akadályozza a mögötte érkezőket.

Összefoglaló:

Ismételten végre kell hajtani a bokszkiállást, ha:

  • az első körben állt ki,
  • a versenyző elmulasztja legkésőbb a bokszutcát megelőző kanyarban egyértelműen jelezni a kiállási szándékát, és ezzel megzavarja versenyzőtársait,
  • a bokszutca bejáratát vagy kijáratát jelző krétavonalakat legalább két kerékkel átlépi,
  • a versenyző túl nagy sebességgel érkezik a bokszba, és elüti a bokszban elhelyezett bóját,
  • a pilóta szabályosan érkezik meg a bokszba, de az aktiválás után hamarabb indul vissza a pályára, mint ahogy a lámpa zöldre váltana.

Szabálytalan bokszkiállás esetén, ha azonnal és egyértelműen tudjuk jelezni, hogy a manőver érvénytelen, kézmozdulattal intünk, jelezve, hogy folytassa a versenyt. Amennyiben erre nincs azonnal lehetőség, 1-2 körön belül a gokart számának felmutatásával figyelmeztetjük, hogy a kiállás szabálytalan volt, és ismételnie kell.
Ha a boksz nyomvonala rövidebb, mint a pálya hossza, akkor a szabálytalan kiállásnál is meg kell várnia a zöld jelzést.

12.5. Joker kör

Amennyiben a versenykiírás előírja, a futam során minden versenyzőnek egy kötelező joker kört kell teljesítenie. Az első körben nem lehet végrehajtani a joker kört. A joker kör egy alternatív nyomvonalon kerül kialakításra.
Az a versenyző, aki végre kívánja hajtani a joker kört, legkésőbb az azt megelőző kanyarban, egyértelmű kézfeltartással jelezze szándékát (az eligazításon elhangzottak szerint). Amennyiben a versenyző jelezte szándékát a joker körre való kihajtásra, azt végre is kell hajtania. Ha a jelzés ellenére nem megy ki a joker körre, a futam végén 2 pozíció büntetés jár a szabálytalanságért.

Szabálytalan hosszabb nyomvonalú joker kör esetén 1-2 körön belül a gokart számának felmutatásával figyelmeztetjük a versenyzőt, hogy a teljesítés érvénytelen volt, és ismételnie kell.
Rövidebb nyomvonalú, szabálytalan joker kör esetén a futam végén 2 pozíció büntetés jár a szabálytalanságért.

Az a versenyző, aki többször teljesíti a joker kört, vagy nem hajtja végre legalább egyszer a futam során, automatikusan a mezőny végére sorolható. Ha több versenyző sem teljesíti a kötelező joker kört, a befutási sorrend határozza meg a végleges helyezést.

13. Versenyzői magatartás és szabályok

13.1. Jelzések a verseny során

Több bíró figyeli a pályát a verseny során, de lehetetlen minden szabálytalanságot észlelni vagy megfigyelni. Ezért erősen ajánlott, hogy a versenyzők sisakkamerás felvételt készítsenek a versenyről.
A verseny során az egyértelmű szabálytalanságokat a bírók kézjelekkel jelzik. Kétféle jelzés létezik:

  • Folyamatos lökés vagy ütközés jelzése
  • Jelzése: Két ököl egymás felé fordítása és ütköztetése.
  • Ez a jelzés arra utal, hogy a versenyző folyamatos lökést vagy ütközést okoz, és a viselkedését azonnal korrigálnia kell.
  • Azonnali helycsere jelzése
  • Jelzése: A kézfejek egymás körüli forgatása.
  • Ez a jelzés azt jelenti, hogy a szabálytalanságot elkövető versenyző köteles pozíciót cserélni az érintett versenyzővel.

Ezek a kézjelek biztosítják a verseny átláthatóságát és a szabályok betartását a versenyzők számára. Az érintett versenyzők kötelesek a bírói jelzéseket azonnal követni, hogy elkerüljék a további szankciókat.

Amennyiben a verseny során valamelyik résztvevőn sisakkamera van, a kényes szituációk megítélése eltérhet a szokásostól. Ha az incidens közelében van olyan kamera, amely rögzíthette az eseményt, a bírók kamera táblát mutatnak fel. Ez azt jelzi, hogy az eset részletes elbírálására a verseny végét követően, a felvételek megtekintése alapján kerül sor.

A kamera táblás jelzést követően a szabálytalankodó versenyző dönthet úgy, hogy visszaadja a pozíciót. Ebben az esetben az adott szituációt nem vizsgálják tovább a verseny végén.

13.2. Általános viselkedési szabályok a pályán

A pálya teljes vonalán szigorúan tilos a szándékos lökés, falba szorítás vagy bármilyen szándékosan agresszív megmozdulás. Szándékos lökés vagy falba szorítás esetén a vétkes versenyző azonnali kizárással büntethető, és az eset súlyosságától függően további szankciók alkalmazhatók.

A folyamatos lökdösődés szintén nem megengedett, mivel megzavarhatja a versenyzőket és veszélyezteti a fair versenyzést. Amennyiben a lökdösődés következtében egy versenyző hátrányt vagy pozíciót veszít, az szabálytalannak minősül, és a vétkes versenyző szankcióban részesül.

A szankciók mértékét a bírók határozzák meg az eset súlyosságának függvényében, amelyek lehetnek figyelmeztetés, pozícióvesztés, hátrasorolás vagy kizárás.

Ezek a szabályok biztosítják a tisztességes és sportszerű versenyzést, valamint a versenyzők biztonságát.

Szándékos lökésnek minősül:

  • Indulatból, fékezés nélkül a másik gokartba hajtás.
  • Versenyhelyzetben elkerülhető ütközés, amit a versenyző nem előz meg.
  • Egymás mellett haladva a másik gokarttal való ütközés keresése.
  • Egy körön belül az előtte haladó legalább többszöri ütköztetése.
  • Sárga zászlós jelzés alatt történő bármilyen ütközés.

Szankciók a szabálytalanságokért:

  • A verseny során a lökdösődéseket folyamatosan figyeljük és jelezzük.
  • Ha a versenyzőnek harmadik alkalommal kell jelezni a lökdösődést, az utolsó figyelmeztetésnek minősül, amelyet fekete-fehér átlós zászlóval és a gokart számának feltüntetésével jelzünk.
  • Amennyiben negyedik alkalommal is szükséges jelezni a lökdösődést, az azonnali kizárást von maga után, amit fekete zászlóval és a gokart számának megjelenítésével közlünk.

13.3. Előzési és védekezési szabályok

Előzésnél a hátulról érkező versenyzőnek minimum fél gokarthosszal pozícióba kell kerülnie ahhoz, hogy az előtte haladó köteles legyen helyet biztosítani számára.
Szabálytalannak minősül:

  • Többszöri irányváltás védekezés közben.
  • A támadó leszorítása, gumifalba szorítása vagy pályáról kivezetése.
  • Indokolatlan fékezés, amely akadályozza a támadót.
  • Ütközéssel vagy lökéssel pozíciót szerezni.

A védekező versenyzőnek kifejezett védekezési szándékot kell mutatnia, tehát zárnia kell a belső ívet. Ha a támadó pozícióba kerül, a védekező köteles helyet hagyni számára.

Szankciók szabálytalan előzés vagy védekezés esetén:

  • Szabálytalan előzés vagy védekezés esetén az érintett versenyzők között automatikus azonnali helycserét kell végrehajtani legkésőbb két körön belül. A vétkes versenyző köteles maga elé engedni a sértett versenyzőt. Amennyiben a helycsere bírói jelzés ellenére sem történik meg, a vétkes versenyzőt a mezőny végére soroljuk.
  • Ha a szabálytalan manőver következtében a szabályosan közlekedő versenyző kicsúszik, falba szorul, vagy jelentős hátrányt szenved (például több versenyző is megelőzi), a vétkes versenyzőt a sértett versenyző mögé soroljuk a verseny végén.
    Amennyiben a vétkes versenyző a hátrány ellenére megvárja a sértett versenyzőt (akár több versenyzőt is maga elé engedve), a hátrasorolás nem kerül alkalmazásra.

13.4. Büntetések és figyelmeztetések

A szabálytalanságok súlyosságát és a büntetések mértékét a bírók közösen határozzák meg. A büntetések lehetnek:

  • Szóbeli figyelmeztetés.
  • Pozícióvesztés.
  • Hátrasorolás a futam során vagy annak végén.
  • Azonnali kizárás.

Fekete zászlóval történő kizárás esetén a versenyző köteles azonnal elhagyni a pályát.

13.5. Óvás

Óvásra minden futam után lehetőség van, amelyet kizárólag sisakkamerás vagy külső felvétel bemutatásával lehet érvényesíteni. Amennyiben a futam közben a kijelölt bíró nem adott jelzést a pozíció visszaadásáról, a versenyző óvást nyújthat be a rendelkezésre álló felvétellel.

Ha az óvás a dobogós helyezéseket érinti, azt azonnal kivizsgáljuk, és még aznap döntést hozunk. A dobogót nem érintő óvások kivizsgálása későbbre, akár másik napra is halasztható.

A szervezők nem készítenek külső felvételeket, kivéve egyes esetekben, amikor az első kör rögzítésre kerül. Ezért kiemelten ajánlott saját felvétel készítése, mivel az jelentősen megkönnyítheti az óvás elbírálását.

A szabálytalannak vagy sportszerűtlennek vélt versenyszituációk és egyéb esetek elbírálása a látottak, a rendelkezésre álló felvételek, valamint szükség esetén a versenyzők meghallgatása alapján történik. Az elbírálás kizárólag a versenybírók hatásköre, akik közösen hozzák meg a döntést. Minden résztvevő köteles ezt elfogadni, és a döntés ellen nincs lehetőség óvásra.

13.6. Vizsgálatok és döntéshozatal

Az incidensek vizsgálata a futam során vagy közvetlenül a futam után történik. A döntések alapját a bírók által látottak, sisakkamerás felvételek, valamint az érintett versenyzők meghallgatása képezik.

A versenyt követő vizsgálatok és óvások alapján kiszabott pozícióbüntetések a verseny időrendi sorrendje szerint kerülnek meghatározásra. Ez azt jelenti, hogy az egymás után történt incidensek sorrendjét figyelembe véve határozzák meg a büntetéseket.

Az ítéletek véglegesek, és minden versenyző köteles elfogadni azokat.

A bírók által meghozott döntések ellen nincs helye óvásnak.

14. Egyéb szabályozások

14.1. SWS pontozás és feltételek

A versenyeink és bajnokságaink részvételi feltételei nem minden esetben egyeznek meg (teljes mértékben) az SWS által előírt feltételeknek. Előfordulhat, hogy egy versenyző a bajnokságban pontokat szerez, de az SWS rendszerben nem kaphat pontot.

Az SWS pontok kiosztása kizárólag az SWS rendszer szabályai szerint, az SWS weboldalán történik.

Az SWS szabályai szerint egy verseny csak akkor érvényes, és pontkiosztás csak akkor történik, ha legalább 6 regisztrált SWS versenyző vesz részt rajta.

14.2. Különleges félbeszakítás

Amennyiben a verseny során olyan esemény történik, amely veszélyezteti bárki testi épségét (vagy akár csak sérülés gyanúja merül fel), illetve bármilyen körülmény megzavarja vagy akadályozza a futam lebonyolítását, a futamot piros zászlóval le kell állítani.

Ha a mezőny élén haladó versenyző a futam 75%-át már teljesítette, a rendezők nem kötelesek új rajtot elrendelni. Ilyen esetben a körszámláló szerinti utolsó teljesített kör alapján végeredményt hirdetnek, és a teljes pontszám kiosztásra kerül.

Amennyiben új rajtot rendelnek el, a mezőny az utolsó feljegyzett kör sorrendje szerint áll fel a rajtrácsra. A körhátrányban lévő versenyzők körhátránya változatlanul megmarad.

14.3. Etikai szabályok

Versenyeinken kiemelten fontos az egymás iránti tisztelet és a sportszerű magatartás mind a pályán, mind a pályán kívül. A rendezvények alatt minden versenyző és hozzátartozója köteles kulturált, indulatoktól mentes, az általánosan elfogadott társadalmi normáknak megfelelő intelligens magatartást tanúsítani. Célunk, hogy a sportoló gyerekeket olyan értékekre neveljük, mint az indulatok fegyelmezett kezelése, a stabil mentális állapot fenntartása, valamint a kölcsönös tisztelet.

Aki vitás helyzetet tettlegességgel vagy verbális agresszióval próbál megoldani, az adott versenyből azonnal kizárható, és az eset súlyosságától függően a további versenyektől is eltiltható. A verbális agresszió minden formája tiltott, ideértve az indulatos hangnemet, a kiabálást, a trágár kifejezések használatát és a fenyegetőzést. Kérjük, tartózkodjanak az indulatos megnyilvánulásoktól a rendezvény teljes időtartama alatt, a pálya egész területén. A hirtelen felindulásból elkövetett agresszív megnyilvánulások sem jelentenek felmentést a büntetés alól.

A fizikai agresszió semmilyen formában nem engedhető meg, legyen szó fenyegető mozdulatokról, lökdösődésről vagy tettlegességről. Ebben az esetben sem elfogadható indok a hirtelen felindulás.

A versenyzőkhöz tartozó rokonok és szurkolók viselkedéséért is maga a versenyző felel, ezért az ő szabályszegésük esetén is büntetés vagy eltiltás alkalmazható.

Rendezvényeinken minden szabályszegést komolyan veszünk, és ennek megfelelően járunk el. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, és határozatuk végleges, amelyet minden résztvevő köteles elfogadni.

14.4. Külső segítség igénybevétele

Ha egy versenyző és hozzátartozója motoros átbeszélőt (headset) vagy bármilyen más külső segítséget szeretne igénybe venni a versenynapon, ezt előzetesen jelezni kell a szervezők felé. A szervezők a közös megegyezés elvét követve a mezőny és hozzátartozóik döntésére bízzák, hogy elfogadják-e a kívülről érkező támogatást. Amennyiben nem születik egyetértés, a végső döntést a szervezők hozzák meg az adott napon.

A Gokart Vác azt támogatja, hogy a versenyzőknek önállóan kell dönteniük a versenyszituációkban, és vállalniuk kell azok következményeit. Ennek az a célja, hogy a résztvevőket egymás iránti tiszteletre, valamint felelősségteljes gondolkodásra nevelje. Ennek része, hogy a versenyző felismerje saját hibáit, és tanuljon belőlük. Külső segítség alkalmazása esetén a felelősség részben áthárulhat, ami (a szervezők véleménye szerint) kevesebb tanulási lehetőséget kínál, ezért nem támogatott.

14.5. Meghibásodás – Gokart csere

A versenyzőknek lehetőségük van a felvezető körben vagy a verseny első körében műszaki hibára hivatkozva megállni a pályán, és kézjelzéssel jelezni a problémát. Ebben az esetben piros zászlóval megszakítjuk a versenyt, és amennyiben valós műszaki probléma áll fenn, gokartcsere után a szervezők új rajtot rendelnek el.

A verseny 2. körétől kezdve, ha egy gokart meghibásodik, megáll, vagy csak lassú tempóban képes haladni (például defekt miatt), a szervezők tartalék gokartot biztosítanak, amennyiben rendelkezésre áll szabad jármű. A gokart csere kizárólag valós műszaki hiba esetén engedélyezett.

A szerelő a helyszínen megvizsgálja a hibát. Ha nem áll fenn műszaki meghibásodás (például nincs defekt), a versenyző nem kaphat csere gokartot.

Gokart csere esetén a verseny nem áll meg, a csere ideje alatt szerzett hátrányt a versenyző köteles a verseny folytatásakor vállalni.

Nevezési díj és meghibásodás:

  • Amennyiben a verseny 50%-ának teljesítése után történik meghibásodás, és nem tudunk csere gokartot biztosítani, a nevezési díj nem téríthető vissza.
  • Ha a hiba az 50%-os táv előtt történik, a nevezési díj időarányos része egy későbbi alkalommal gokartozható le.

14.6. Pontazonosság esetén

A végeredmény kiszámításakor pontazonosság esetén az alábbi szempontokat, és ebben a sorrendben vesszük figyelembe:

  • ki vett részt több futamon
  • kinek van több győzelme
  • kinek van több 2. helye
  • kinek van több 3. helye
  • kinek van több 4. helye
  • kinek van több 5. helye, stb.
  • kinek magasabb az összetett pontszáma (eldobás nélküli pontszámok)
  • kinek van több pole pozíciója az időmérőkről
  • kinek van több 2. helye időmérőkön
  • kinek van több 3. helye időmérőkön
  • kinek van több 4. helye időmérőkön
  • kinek van több 5. helye időmérőkön
  • ha minden azonos, és az előző bajnokság alapján sem értékelhetőek, 2 körös időmérő dönt a végeredményről.

14.7. “A” és “B” döntő esetén

“A” és “B” döntők létszámai: egy futamon a 270 ccm-es kategóriában egyszerre 12 gokarttal, míg a 200 ccm-es kategóriában egyszerre 10 gokarttal van lehetőség versenyezni, így ennél nagyobb létszám vagy műszaki hiba esetén az alábbi, előre meghatározott elosztásban kerülnek megrendezésre a döntők.

270 ccm-es (felnőtt gokartos) kategória:
12 fő esetén: 12 fő “A”-döntős
13 fő esetén: 9 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
14 fő esetén: 10 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
15 fő esetén: 11 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős

15 főnél több résztvevő esetén mindig 11-en indulnak az “A”-döntőben, kivéve műszaki probléma esetén.

11 indulónál műszaki hiba esetén: 11 fő “A”-döntős
12 indulónál műszaki hiba esetén: 8 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
13 indulónál műszaki hiba esetén: 9 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
14 indulónál műszaki hiba esetén: 10 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
15 indulónál műszaki hiba esetén: 10 fő “A”-döntős, 5 fő “B”-döntős

15 főnél több résztvevő esetén műszaki hiba esetén mindig 10-en indulnak az “A”-döntőben.

200 ccm-es (gyerek gokartos) kategória:
10 fő esetén: 10 fő “A”-döntős
11 fő esetén: 8 fő “A”-döntős, 3 fő “B”-döntős
12 fő esetén: 8 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
13 fő esetén: 8 fő “A”-döntős, 5 fő “B”-döntős
14 fő esetén: 8 fő “A”-döntős, 6 fő “B”-döntős

14 főnél több résztvevő esetén mindig 9-en indulnak az “A”-döntőben, kivéve műszaki probléma esetén.

9 indulónál műszaki hiba esetén: 9 fő “A”-döntős,
10 indulónál műszaki hiba esetén: 7 fő “A”-döntős, 3 fő “B”-döntős
11 indulónál műszaki hiba esetén: 7 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
12 indulónál műszaki hiba esetén: 8 fő “A”-döntős, 4 fő “B”-döntős
13 indulónál műszaki hiba esetén: 8 fő “A”-döntős, 5 fő “B”-döntős

13 főnél több résztvevő esetén műszaki hiba esetén mindig 8-an indulnak az “A”-döntőben.

14.8. Versenyből/bajnokságból való kizárás okai

Kizárásra az alábbi okok miatt kerülhet sor:

  • A biztonsági szabályzat egyszeri súlyos vagy sorozatos „enyhébb” megsértése (a szervezők mérlegelése alapján).
  • A versenyszabályzatban a gokartban tanúsított magatartásra vonatkozó előírások egyszeri súlyos, vagy sorozatos „enyhébb” megsértése.
  • Az etikai szabályzat bármilyen fokú megsértése, akár „enyhébb” módon is (a szervezők ítélik meg).

Kizárás esetén a nevezési díjat nem térítjük vissza.

14.9. Kép- és videófelvételek készítése a versenyek alatt

A versenyek során kép- és videófelvételek készülhetnek, amelyek célja a rendezvény hangulatának, eseményeinek és eredményeinek megörökítése, valamint a sport népszerűsítése.

A felvételek készítője és felhasználója a Gokart Vác Kkt. csapata. Az elkészült anyagok a cégünk hivatalos weboldalán, közösségi médiafelületein, valamint kapcsolódó promóciós anyagokban is megjelenhetnek.

A részvétellel minden versenyző és kísérője tudomásul veszi, hogy az esemény során készülhetnek róla felvételek, és azok nyilvános felületeken közzétételre kerülhetnek.

Amennyiben egy versenyző vagy kísérője nem szeretné, hogy róla készült felvételek nyilvánosan megjelenjenek, külön kérésre a szervezők biztosítják, hogy az érintett anyagok ne kerüljenek közzétételre.

14.10. Rendkívüli esetek kezelése

A szabályzatban nem részletezett helyzetekben a versenybírók döntése az irányadó, amelyet minden résztvevő köteles elfogadni. Ilyen esetekben a döntések indoklása nyilvánosságra kerül, és a következő versenyig a szabályzat részévé válik, ezzel biztosítva az átláthatóságot és a résztvevők megfelelő tájékozottságát.

A szervezők fenntartják a jogot a szabályok módosítására.

Utolsó frissítések dátuma: 2025.01.22.
2025.02.02. 12.5 Joker kör (kékkel kiemelt részlet)

Tartalom

IDŐPONTFOGLALÁS
+36 30 360 1015
IDŐPONTFOGLALÁS
+36 30 360 1015